Handelaars misnoegd over plotse takelingen op Blaesstraat

© Ascom / marolles.brussels
| Een personenwagen wordt van het 'leverzoneke' getakeld op de Blaesstraat

De Marolse handelaars zijn boos op de stad Brussel. Op de Blaesstraat is er al sinds jaar en dag een officieus gedoogbeleid voor parkeren op het kleine ‘leverzoneke’, maar dat lijkt nu verleden tijd. Sinds februari beboet en takelt de Brusselse politie daar plots systematisch. De winkeliers zijn gepikeerd: “Wie gaat hier nog willen langskomen met zo’n risico op een boete?”

Aan de linkerkant van de Marolse Blaesstraat ligt tussen de s'Herenstraat en het Vossenplein al een kwarteeuw een ‘leverzoneke’ van ongeveer een halve meter. Bedoeling is dat bestel- en vrachtwagens daar even kunnen stilstaan voor levering aan de plaatselijke winkels, terwijl het verkeer ernaast vlot door kan. In de praktijk is het evenwel een gewone parkeerstrook die altijd gedoogd werd.

Tot nu. Sinds vorige maand gebeuren er regelmatige controles. Er werden al tientallen boetes uitgedeeld en het kwam zelfs twee keer tot een massatakel, waarbij alle auto’s die niet correct geparkeerd stonden op de Blaesstraat werden weggesleept.

“En dat zonder enige waarschuwing vooraf,” klaagt Bernard Gavilan, handelaar op de Blaesstraat. “De correcte parkeerregels staan trouwens nergens duidelijk aangeduid en de stad duldt de situatie al 25 jaar. Waarom nu plots niet meer?”

Affiche NL Blaesstraat
© Handelsvereniging Bruegel - Marollen
| De affiche die de handelaars nu gaan verspreiden op de Blaesstraat

Handelsvereniging Bruegel – Marollen neemt dan maar het heft in eigen handen en gaat zelf gefabriceerde bordjes verspreiden om bezoekers te waarschuwen. “Want wie gaat hier nog durven komen met zo veel risico op een boete?” vraagt Gavilan. Hij en zijn collega’s willen nieuw overleg met schepen van Stedelijke herwaardering Clémentine Barzin (MR).

‘Politieke strategie’

De vereniging kon burgemeester Close al spreken, maar bereikte geen consensus. Ze vermoedt dat het een strategie is om van de herontwikkeling van de Blaesstraat een punt te maken in het wijkcontract Marollen. Dat contract bevindt zich momenteel nog in de openbare onderzoeksfase.

“Dat de politie en de Stad de handelaars willen helpen door de laad- en loszones vrij te houden, kunnen we natuurlijk alleen maar toejuichen,” besluit Gavilan. “Maar de situatie in de Blaesstraat is anders. Wordt het geen tijd om een beter circulatieplan te bedenken, in plaats van alleen maar boetes uit te delen?”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?