Heraanleg Keymplein niet voor meteen

keymplein (1).jpg
© Ecolo
| Ongeveer tien jaar geleden werd er voor de eerste keer oplapwerk verricht aan het Keymplein dat er ondertussen al zo’n 38 jaar onveranderd bijligt.

Al tien jaar lang discussiëren buurtbewoners en gemeente over de heraanleg van het Keymplein in Watermaal-Bosvoorde. Als een overlegcommissie morgen de huidige plannen negatief beoordeelt, dreigen de werkzaamheden pas over een paar jaar van start te kunnen gaan.

Een overlegcommissie spreekt zich morgenvoormiddag uit over de plannen voor de heraanleg van het Keymplein in Watermaal-Bosvoorde. Veel handelaars vrezen dat een vermindering van het aantal bovengrondse parkeerplaatsen zal zorgen voor een daling van de hoeveelheid klanten en verzetten zich daarom tegen het project in zijn huidige vorm. De gemeente benadrukt op de website over de herinrichting van het plein nochtans dat de 53 parkeerplaatsen die er nu zijn behouden zullen blijven.

‘Jonge middenklasse opnieuw naar Keymplein lokken’

De bezorgdheid van de middenstand staat volgens oppositielid Jos Bertrand (SP.A) dan ook los van het al dan niet verdwijnen van parkeerplaatsen. “Er is ongerustheid bij de handelaars over hun toekomst op het plein omwille van de verarming en veroudering van de bezoekers. Daarnaast speelt ook de toenemende leegstand en de onduidelijkheid over de intenties van de gemeente op lange termijn een grote rol in de angst van de winkeluitbaters”, zo zegt hij aan BRUZZ.

Bertrand benadrukt daarom het belang van klantenbinding. “Als we de economische toekomst van deze buurt willen verzekeren, moeten we ervoor zorgen dat de jonge middenklasse gezinnen opnieuw hun weg vinden naar het Keymplein. Alleen zo kan deze wijk opnieuw bloeiende handelszaken krijgen. De woensdagavondmarkt en de inspanningen van het Franstalige cultuurcentrum La Venerie zijn alvast stappen in de goede richting.”

Saga van tien jaar…

Ongeveer tien jaar geleden werd er voor de eerste keer oplapwerk verricht aan het Keymplein dat er ondertussen al zo’n 38 jaar onveranderd bij ligt. De rijweg kreeg toen een nieuwe asfaltlaag en de losgekomen tegels werden opnieuw vastgezet. Daarnaast kwamen er ook bankjes bij en werd het watergeultje opnieuw in gebruik genomen.

Over volwaardige vernieuwingsplannen was toen nog geen sprake. In 2013 bestelde de gemeente een verkeer- en parkeerstudie, de eerste stap in de plannen om het plein te heraanleggen. Een jaar later organiseerde de gemeente openbare vergaderingen en workshops die alle inwoners van Watermaal-Bosvoorde de mogelijkheid gaf hun stem te laten horen over de herinrichting van de plaats. De resultaten daarvan werden gebundeld in een voorproject dat in 2016 door het college van schepenen en burgemeester werd goedgekeurd.

... met nieuwe inrit parking als struikelblok

Een heikel punt was evenwel de bouw van een nieuwe inrit van een ondergrondse parking langs de Waterwildlaan. Om die te mogen aanleggen moest er een akkoord gevonden worden met de co-eigenaars van een appartementsgebouw in de buurt. Dat lukte niet, en dus werd er in september vorig jaar door de gemeente een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning ingediend zonder akkoord over een nieuwe inrit.

Die aanvraag werd in november gevolgd door een openbaar onderzoek dat eind vorig jaar afliep. De bevindingen komen morgenvroeg aan bod tijdens een overlegcommissie. Als die zich negatief uitlaat over de huidige plannen, dan is de kans groot dat het Gewest vraagt rekening te houden met de grieven van de overlegcommissie. Het ontwerp moet dan opnieuw worden aangepast, waardoor de start van de werkzaamheden onvermijdelijk vertraging oploopt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?