Winnend ontwerp station Etterbeek bekend

© Multiple-SEA-SECA-Studio Roma
| Het station van Etterbeek moet nog meer een echte toegangspoort tot de stad en de naburige universiteitswijk worden.

Het station van Etterbeek krijgt een grondige make-over, die recht moet doen aan het verleden en de toekomst van de wijk. Het winnende ontwerp moet van de plek nog meer een echte toegangspoort tot de stad en de naburige universiteitswijk maken.

Het treinstation van Etterbeek (dat eigenlijk in Elsene ligt) is met 9 treinen per uur een belangrijk mobiliteitsknooppunt, al is dat niet te zien aan het gebouw. Het oude ontwerp heeft maar één ingang en dat zorgt voor grote drukte op piekmomenten. Eerder werd al aangekondigd dat het gerenoveerd zou worden.

Nu is het winnende ontwerp ook bekend. Dat komt van het in Brussel gevestigde architectenbureau Multiple, bekend van de heraanleg van tram 9, het Spiegelplein en verschillende andere grote projecten in Brussel. Het bureau wordt voor het station van Etterbeek ondersteund door Studio Roma, SEA en SECA. Wanneer de werken van start gaan, kunnen noch de NMBS noch de Brusselse bouwmeester Kristiaan Borret op dit moment zeggen.

Een simulatiebeeld van het nieuwe treinstation van Etterbeek, met een helder, wit stationsgebouw
© Multiple-SEA-SECA-Studio Roma
| Het winnende ontwerp komt van het Brusselse bureau Multiple

Het winnende ontwerp heeft betrekking op de openbare ruimte, het stationsplein en de perrons. Drie liften leiden naar de perrons en maken deze beter toegankelijk voor mensen met een beperkte mobiliteit. De historische daken boven de trappenhuizen blijven bewaard, evenals de gebouwen langs perron vier.

Plek voor ontmoetingen

Langs hetzelfde perron bevindt er zich een nieuwe openbare ruimte die opgedeeld is in verschillende zones. Er komt een bistro in het historische gebouw, een speelruimte, een klein stadsbos en een ontmoetingsplaats. “Het station wordt zo een plek voor ontmoetingen en uitwisselingen die tegelijkertijd het trein met de universiteitswijk verbindt,” klinkt het in het rapport van de Brusselse bouwmeester.

De bouwmeester stelt dat dit ontwerp “resoluut op de toekomst” is gericht. Het hoofdgebouw heeft een groot wit metalen dak dat open is. Daaronder bevinden zich loketten, een wachtruimte, een fietsenstalling en een winkel. De rest van het gebouw is beschikbaar voor andere activiteiten, zoals foodtrucks.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?