Eerste Belgische 'Instagrammuseum' opent in het najaar in Brussel

© PhotoNews
| Selfies nemen kan binnenkort ook in The Smile Safari op de site van Thurn & Taxis.

Een selfie tussen roze lolly’s, in een aquarium of op een wiegende banaan. In een Instagram-museum liggen de scènes voor het rapen. Het publiek kan er de perfecte foto nemen en die meteen delen via sociale media. In het buitenland is het al een ding, weldra ook (tijdelijk) in Brussel.

Een museum waar het publiek het kunstwerk is. In tijden van selfies en sociale media klinkt het zo gek nog niet. Al een jaar of drie duiken in het buitenland zogenaamde 'Instagram-musea' op: kamers met flashy achtergronden waarvoor je zelf foto’s kan nemen, die nadien de virtuele duimpjes en hartjes in het rond doen vliegen.

In oktober krijgt Brussel er ook eentje: The Smile Safari. Een pop-up museum in Thurn & Taxis, op initiatief van Hannes Coudenys van marketingbureau Hurae. “Ik had het fenomeen gezien in het buitenland en vond het echt fantastisch”, zegt Coudenys. “Ik was dus aan het wachten tot het naar België zou komen, maar het gebeurde niet. Dus heb ik er maar zelf één geopend.”

Een voorbeeld uit het buitenland: in het Museum of Ice Cream in San Francisco duik je zo fotogeniek mogelijk in een bad vol sprinkles.

Street art

The Smile Safari zal dertig aparte kamers tellen met evenveel fotogenieke decors. “We werken samen met een aantal street artists en maken 3D-installaties waar je in en op kan kruipen,” zegt Coudenys. Dat klinkt als een gigantische speeltuin. De doelgroep is vooral de Instagramgeneratie, van 16 tot 35 jaar, en de iets jongere fans van TikTok. “Maar uiteraard is iedereen welkom en is het ook leuk voor ouders en grootouders om te zien waar hun kinderen zoal mee bezig zijn.”

Vandaag zijn de kamers nog in volle ontwikkeling, dus een tipje van de sluier kan Coudenys nog niet geven. Onder andere Katrien Vanderlinden van Wonderwalls en street artist Musketon zullen een kamer kleur geven. Andere kamers worden dan weer ingericht door een aantal grote sponsors, zoals Coca Cola en Audi.

Pop-up

Het pop-upmuseum blijft in totaal twee maanden open. “Je moet het dan zien, of het is weg”, zegt Coudenys met een zekere FOMO-mentaliteit ('fear of missing out'). Maar voor een stormloop hoeven de bezoekers niet te vrezen. “Je wilt natuurlijk niet dat er andere mensen in je foto lopen, dus laten we maar elk anderhalf uur een nieuwe groep binnen.”

Het parcours doorlopen zal ongeveer twee uur duren. Tickets zijn beschikbaar op de website en kosten 21 euro voor volwassenen en 17 euro voor jongeren onder 16 jaar.

THE SMILE SAFARI: 2/10>30/11, Thurn & Taxis.

Een selfie uit The Selfie Factory in Londen: bedolven onder roze ballen.

De expo 'Dreambox' in het MIMA scoorde ook al erg Instagrammable.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?