Brandende vuurkorf oorzaak van CO-intoxicatie in Koekelberg

© Peter Dhondt-BRUZZ
| De Brusselse brandweer.

In de Brusselse gemeente Koekelberg is woensdagavond een man zwaar bevangen geraakt door een CO-intoxicatie. Oorzaak van de vergiftiging was een vuurkorf die de man in zijn woonkamer had aangestoken.

De hulpdiensten kregen woensdagavond omstreeks 22.45 uur een noodoproep vanuit de Van Hoegaardenlaan in Koekelberg, voor een man die onwel was geworden. Toen de ambulanciers de flat van het slachtoffer betraden, ging hun CO-melder meteen af. De ambulanciers verwittigden de brandweer, openden de ramen van de flat en brachten het bijna bewusteloze slachtoffer naar buiten. De man verkeerde in zorgwekkende toestand en werd door een MUG-team overgebracht naar het ziekenhuis.

"De oorzaak van de intoxicatie lag duidelijk bij de vuurkorf die in de flat was aangestoken", zegt brandweerwoordvoerder Walter Derieuw. "Alle ramen waren gesloten gebleven, zodat de verbrandingsgassen zich in de flat hadden opgestapeld." Waarom het slachtoffer een vuurkorf had aangestoken, is onduidelijk, aangezien de flat voorzien is van centrale verwarming.

De brandweerwoordvoerder herhaalt nog eens de preventieve maatregelen om een CO-intoxicatie te voorkomen: "Zorg voor aanvoer van verse lucht en ventilatie. Laat een goedgekeurd apparaat plaatsen door een erkende technieker, laat deze ook de verplichte controle uitvoeren en een regelmatig onderhoud. De afvoer van de verbrandingsgassen dient ook conform te gebeuren en gecontroleerd te worden. Besteed ook aandacht aan de CO-waarschuwingen van het KMI."

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?