Echtpaar en zoon slachtoffer van CO-intoxicatie in Schaarbeek

© PhotoNews
| De Brusselse brandweer (themabeeld)

In Schaarbeek zijn maandagavond twee volwassenen en hun acht jaar oude zoon het slachtoffer geworden van een CO-intoxicatie. Ze zijn niet in levensgevaar. Oorzaak was de slecht werkende waterverwarmer in de badkamer. Dat meldt de Brusselse brandweer.

De bewoners van het appartement in de Léopold Couroublestraat hadden maandagavond omstreeks 22.10 uur zelf de hulpdiensten gebeld omdat de moeder van het gezin en de acht jaar oude zoon misselijk waren geworden in de badkamer.

Uit de bevraging van de oproeper maakte de 112-operator op dat het waarschijnlijk om een CO-intoxicatie ging, waarop de hulpdiensten werden uitgestuurd.

"Ter plaatse bleek er een probleem met de waterverwarmer in de badkamer, waar er een slechte afvoer van de verbrandingsgassen was en een gebrekkige ventilatie," zegt brandweerwoordvoerder Walter Derieuw.

"De drie bewoners werden overgebracht naar het ziekenhuis. De achtjarige zoon had even het bewustzijn verloren en vertoonde stuiptrekkingen, maar geen van de drie verkeerde in levensgevaar."

Gaslek

De brandweer controleerde ook de installaties in de andere flats van het gebouw en stelde bij één van die installaties een klein gaslek vast. De eigenaar van het gebouw kreeg de vraag een erkende technicus in te schakelen om een en ander in orde te brengen.

Brandweerwoordvoerder Walter Derieuw wijst nogmaals op de preventieve maatregelen om een CO-intoxicatie te voorkomen.

"Zorg voor aanvoer van verse lucht en ventilatie. Laat een goedgekeurd apparaat plaatsen door een erkende technieker, laat deze ook de verplichte controle uitvoeren en een regelmatig onderhoud. De afvoer van de verbrandingsgassen dient ook conform te gebeuren en gecontroleerd te worden. Besteed ook aandacht aan de CO-waarschuwingen van het KMI."

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?