Fietsbrigade verdubbelt aantal boetes tot 80.000

Bekijk ook de afspeellijst: vrijdag 24 januari 2020
Updated: 24-01-2020 - 17:51

In 2019 heeft de fietsbrigade van Brussel Hoofdstad – Elsene meer dan 84.000 pv’s uitgedeeld. Dat is een verdubbeling ten opzichte van de voorbije jaren, toen het aantal boetes rond de 40.000 schommelde. Het recept is zo succesvol, dat ook Neder-over-Heembeek en Haren er een fietsbrigade, bestaande uit twee vrouwelijke bikers, bij krijgen. “Vooral rond de scholen is extra controle op verkeersveiligheid nodig.”

De fietsbrigade is nu vooral actief in het centrum van de stad, en met succes. Maar liefst 84.000 pv’s werden afgelopen jaar uitgedeeld, dit vooral ter bescherming van de zwakke weggebruiker. Het grootste aandeel hiervan betrof het parkeren of rijden op fietspaden (24.544 pv’s), het parkeren op voetpaden (6.511) en het binnenrijden van voetgangerszones (5.991).

Automobilisten die de vlotte doorgang van het openbaar vervoer blokkeren, gingen in 2019 eveneens vlot op de bon. Vooral het rijden op voorbehouden (bus)rijstroken (13.409) en het blokkeren van kruispunten (3.099) werden beboet. Nog 15.669 andere pv’s werden uitgedeeld voor diverse inbreuken zoals het gebruik van de gsm achter het stuur, of het niet dragen van een gordel.

Extra eenheid

Omdat de fietsbrigade succes heeft, zowel repressief als qua preventie, krijgen ook Neder-Over-Heembeek en Haren er een fietsbrigade bij. Voorlopig gaat het om twee vrouwelijke agenten van het commisariaat Neder-Over-Heembeek, maar de bedoeling is dit uit de breiden tot zes.

De keuze voor Neder-Over-Heembeek mag verrassend lijken, gezien de relatieve rust die er in de straten rond het commissariaat heerst. “Toch is hier wel degelijk een probleem van verkeersveiligheid”, zegt biker Elke Put. “Vooral rond de scholen dan.” Beide bikers zijn al meer dan tien jaar aan de slag als agent, en zijn gekozen omwille van hun sportieve en communicatieve kwaliteiten.

Modernisering

In de loop van 2020 worden de agenten van de fietsbrigade trouwens uitgerust met een systeem waardoor ze niet meer met de centrale moeten bellen om identiteitsgegevens te bekomen.

"En dat brengt op", zegt David Stevens, dienstchef van de fietsbrigade. "Zo zag ik laatst een auto op het voetpad staan. Via mijn smartphone kon ik inloggen en de persoonsgegevens van de eigenaar achterhalen, waarna ik hem via Facebook een bericht heb gestuurd. Tien minuten later was hij daar om zijn wagen te verplaatsen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?