De drukke Karreveldlaan.

Molenbeekse schoolstraat geplaagd door foutparkeerders: ‘Geen kiss-and-ridezone’

Nena Langloh
© BRUZZ
07/03/2023

In de Molenbeekse Karreveldlaan liggen twee scholen en twee kinderdagverblijven. Fietsers moeten 's ochtends slalommen tussen auto’s van ouders die op het fietspad parkeren om hun kinderen naar school te brengen. Een kiss-and-ridezone is niet voorzien. “Maar dat zou autogebruik nog meer stimuleren”, reageert Brussel Mobiliteit.

“Elke ochtend tussen acht uur en half negen is het chaos troef aan de schoolpoorten”, zegt Cem Aydogan. Hij brengt zijn dochter met de fiets naar het Nederlandstalige kinderdagverblijf Sint-Karel in de Karreveldlaan, maar ziet zich genoodzaakt om naar het trottoir uit te wijken omdat auto’s op het fietspad geparkeerd staan. Voor een schoolomgeving is dat te gevaarlijk, vindt Aydogan.

In de straat is geen kiss-and-ridezone voorzien, een plaats waar ouders kort kunnen parkeren om hun kinderen uit te laten stappen. “Daardoor moeten ouders een overtreding begaan en zich op het fietspad parkeren om hun kinderen te laten uitstappen”, zegt hij.

Aydogan probeerde de kwestie naar eigen zeggen al tevergeefs onder de aandacht van Molenbeekse burgemeester Cathérine Moureaux en Abdellah Achaoui (allebei PS), de schepen van Mobiliteit, te brengen. Inmiddels verzamelde hij twintig handtekeningen van andere bezorgde ouders, net voldoende om een burgerinterpellatie tijdens de gemeenteraad aan te vragen. “Sint-Jans-Molenbeek is niet bevoegd omdat de Karreveldlaan een gewestweg is”, reageert de gemeente aan BRUZZ.

Klachten van ouders

Behalve het Nederlandstalige kinderdagverblijf Sint-Karel heeft de Karreveldlaan ook het Franstalige kinderdagverblijf Saint Charles, de kleuter- en basisschool Institut Saint Charles en een ingang van de kleuterschool Paruck.

BRUZZ kon op maandag enkel een reactie krijgen van Isabelle Wauters, de verantwoordelijke van het kinderdagverblijf Saint Charles: “We zijn al langer op de hoogte van dat probleem. Ouders klagen er geregeld over. De directie van de Nederlandstalige crèche heeft daarom al contact opgenomen met Brussel Mobiliteit, maar een kiss-and-ridezone bleek niet mogelijk omdat ouders kleine kinderen altijd moeten begeleiden.”

Volgens Wauters zouden een paar jaar geleden werkzaamheden zijn uitgevoerd in de Karreveldlaan, onder andere om een bushalte vlak voor de schoolpoort te plaatsen. “Jammer dat het Gewest er toen niet over heeft nagedacht om een kiss-and-ridezone of een parkeerplaats voor ouders te plaatsen.”

‘Kiss-and-ridezone is uitgesloten’

Of de kwestie bij Brussel Mobiliteit ter sprake is gekomen, kan woordvoerder Inge Paemen maandag niet bevestigen, maar een kiss-and-ridezone is volgens haar uitgesloten: “Ervaring toont aan dat kiss-and-ridezones een aanzuigingseffect creëren voor autoverkeer. Dat gaat in tegen de doelstellingen van Good Move (het gewestelijke mobiliteitsplan, red.). Op korte termijn kan dat voor een gevoel van verkeersveiligheid zorgen, maar dat is enkel aan de zone zelf en heeft geen effect op grotere schaal.”

Volgens Paemen zouden de scholen en kinderdagverblijven de ouders net moeten sensibiliseren om voor andere vervoersmiddelen te kiezen. “Ouders kunnen hun kinderen ook te voet, met de fiets of openbaar vervoer vervoeren.”

Ook moeten overtredingen zoals parkeren op het fietspad beter gehandhaafd worden, zegt ze. “Niet alleen de politie kan dat doen, maar de scholen en ouders zelf ook, bijvoorbeeld door foutparkeerders aan te spreken op hun gedrag.”

En een oplossing op de lange termijn? Die ziet Paemen in het schoolvervoerplan. Een school kan zich kandidaat stellen om haar mobiliteitssituatie in kaart te brengen en door Brussel Mobiliteit begeleid te worden om een mobiliteitsplan uit te stippelen. Als een van de scholen in de Karreveldlaan om zo’n plan vraagt, zullen de kinderdagverblijven daar ook in betrokken worden, aldus nog Paemen.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni