De sirenes van nieuwe hulpverleningsvoertuigen zullen vanaf 2025 minder lawaai maken in Brussel. Het geluidsniveau van ambulances, politie- en brandweerwagens mag vanaf dan nog maximaal 100 decibel bedragen. 's Nachts gaat die norm nog verder omlaag, tot 90 decibel. "Een ambiliteus niveau dat de slaapkwaliteit van de Brusselaars zal verbeteren", zegt minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo).

De Brusselse regering heeft deze donderdag een besluit aangenomen in laatste lezing. Tot nu toe bestond er in het Brussels Gewest geen wettelijke geluidslimiet voor sirenes van hulpverleningsvoertuigen, maar de vraag was groot. Sirenes behoren namelijk tot de top 3 van vormen van geluidsoverlast waar Brusselaars het meest last van ondervinden, samen met verkeers- en vliegtuiglawaai.

“Brusselaars moeten in een rustige omgeving kunnen leven en ontspannen, zowel aan de rand van de stad als in het centrum", zegt Maron. "Dat is het doel van de vele raadplegingen die we georganiseerd hebben en dankzij welke er nu een wettelijk kader bestaat om het volume van de sirenes van hulpverleningsvoertuigen te beperken.

Sirenes van ziekenwagens loeien nu overdag nog aan 105 decibel, 's avonds is dat 95 decibel. Rode brandweerwagens pieken overdag op 120 decibel terwijl ze 's nachts op 105 of 100 decibel staan afgesteld.

De verlaging naar 100 decibel overdag en 90 decibel 's nachts is aanzienlijk. Decibel volgt een logaritmische schaal. Grof genomen ervaart men een vermindering van 10 decibel als half zo luid.

Stress en angst verminderen

Meer dan 2.000 voertuigen (buiten de privésector) zijn momenteel uitgerust met geluidstoestellen en circuleren in het Brussels Gewest. Het gaat dan over ambulances, politiecombi's en brandweerwagens, maar ook de MIVB en Sibelga maken gebruik van sirenes. Dat lawaai heeft echter een belangrijke impact op de gezondheid - met name wat het gehoor en de slaapkwaliteit betreft.“Door het lawaai in de stad te verminderen, beschermen we ook het gehoor van de Brusselaars en verminderen we hun stress- en angstniveau", zegt Maron. "We beschermen hun fysieke en mentale gezondheid en verbeteren hun levenskwaliteit,” voegt Alain Maron toe.

De limiet, die is vastgelegd op 100 decibel overdag en 90 decibel ‘s nachts, werd ook onderworpen aan een reeks akoestische testen om te verzekeren dat de sirenes van hulpverleningsvoertuigen altijd perfect hoorbaar zijn voor andere weggebruikers en dat de hulpdiensten hun opdrachten in alle veiligheid kunnen blijven uitvoeren.

Deze maatregel zal van toepassing zijn op de nieuwe voertuigen van alle noodhulpdiensten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die vanaf januari 2025 zullen worden ingeschreven.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni