Tienjarige jongen naar ziekenhuis door CO-intoxicatie in Elsene

© PhotoNews
| Een interventie van de Brusselse brandweer (archiefbeeld).

In Elsene is donderdagavond een tienjarige jongen naar het ziekenhuis gebracht met een CO-intoxicatie. Dat meldt de Brusselse brandweer. Oorzaak van de intoxicatie was een slechte afvoer van de verbrandingsgassen van een waterverwarmer in de badkamer. De jongen verkeert niet in levensgevaar.

Het incident deed zich donderdagavond omstreeks 22.40 uur voor in de Van Eyckstraat in Elsene. Een bewoner belde daar de hulpdiensten omdat de CO-melder in zijn woning was afgegaan. In afwachting van de hulpdiensten had de man alvast de ramen van zijn woning open gezet. Bij aankomst stelde de brandweer zeer hoge CO-waarden vast in het vals plafond van de badkamer. Die werden veroorzaakt door een slechte afvoer van de verbrandingsgassen van een waterverwarmer in de badkamer.

Niet in levensgevaar

De tienjarige zoon van het gezin bleek geïntoxiceerd door de CO en werd overgebracht naar het ziekenhuis voor verzorging. De jongen verkeerde weliswaar niet in levensgevaar.

Brandweerwoordvoerder Walter Derieuw wijst nogmaals op de preventieve maatregelen om een CO-intoxicatie te voorkomen. "Zorg voor aanvoer van verse lucht en ventilatie. Laat een goedgekeurd apparaat plaatsen door een erkende technieker, laat deze ook de verplichte controle uitvoeren en een regelmatig onderhoud. De afvoer van de verbrandingsgassen dient ook conform te gebeuren en gecontroleerd te worden. Besteed ook aandacht aan de CO-waarschuwingen van het KMI."

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?