Twintiger onwel door CO-intoxicatie in Schaarbeek

© Peter Dhondt-BRUZZ
| Een interventie van een ambulance van de medische spoeddienst 112.

De ziekenwagen en de Brusselse brandweer moest zondagavond omstreeks 23.35 uur uitrukken voor een CO-vergiftiging in Schaarbeek. Het slachtoffer, een vrouwelijke twintiger, werd meteen geëvacueerd. Ze werd overgebracht naar het ziekenhuis met een koolmonoxidevergiftiging. Haar toestand was niet onrustwekkend.

Na aankomst in het appartement trad de CO-melder van de ambulanciers meteen in werking. De ramen van het appartement werden onmiddellijk geopend om het pand te verluchten.

Oorzaak

De oorzaak van de CO-vergiftiging was een slecht werkende, individuele, verwarmingsketel op gas. De ketel werd afgesloten en verzegeld door Sibelga.

Ook de andere ketels in het gebouw werden nagekeken, maar daar was niets op aan te merken.

Tips

“De stookperiode breekt terug aan en, naar jaarlijkse gewoonte, gaat dit spijtig genoeg gepaard met incidenten door de vorming van CO”, zegt Walter Derieuw, woordvoerder van de Brusselse brandweer. “Jaarlijks worden er in België meer dan 1000 mensen het slachtoffer van een CO-vergiftiging. Soms met een tragische afloop.”

Daarom geeft Derieuw drie belangrijke tips (gegroepeerd toe te passen) waarmee je een CO-intoxicatie kunt vermijden:

  1. Laat een conform apparaat plaatsen door een erkende technieker, laat het toestel jaarlijks onderhouden en onderwerp het apparaat ook aan de verplichte controles.
  2. Zorg voor de aanbreng van verse lucht en ventilatie en een goede afvoer van de verbrandingsgassen.
  3. Plaats een CO-melder.
Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?