Twintiger onwel door CO-vergiftiging in Sint-Joost-ten-Node

© PhotoNews

In Sint-Joost-ten-Node is dinsdagavond een twintiger onwel geworden door een CO-vergiftiging. Dat meldt de Brusselse brandweer. Oorzaak van de intoxicatie was een slecht werkende, individuele, verwarmingsketel op gas. Nu het weer kouder wordt en meer mensen hun verwarming doen draaien, waarschuwt de brandweer voor gelijkaardige incidenten.

Het was dinsdagavond omstreeks 22.15 uur toen de hulpdiensten werden opgeroepen naar een appartement in de Scailquinstraat in Sint-Joost-ten-Node omdat een persoon daar onwel werd. Bij de aankomst van de ambulanciers ging hun CO-melder meteen af, waarna er meteen bijkomende medische en brandweerversterking werd opgevraagd, en het appartement werd verlucht.

De bewoner van het appartement, een twintiger, werd overgebracht naar een ziekenhuis met een koolmonoxidevergiftiging. Zijn toestand was niet onrustwekkend.

De CO bleek afkomstig van een slecht werkende, individuele, verwarmingsketel op gas. Die ketel werd afgesloten en verzegeld door Sibelga.

1.000 slachtoffers

"De stookperiode breekt terug aan en, naar jaarlijkse gewoonte, gaat dit spijtig genoeg gepaard met incidenten door de vorming van CO", zegt brandweerwoordvoerder Walter Derieuw. "Jaarlijks worden er in Belgiƫ meer dan 1.000 mensen het slachtoffer van een CO-vergiftiging. Soms met een tragische afloop."

De brandweer geeft daarom een aantal belangrijke tips om dergelijke intoxicaties te vermijden: "Laat een conform apparaat plaatsen door een erkende technieker, en laat het toestel jaarlijks onderhouden. Onderwerp het apparaat ook aan de verplichte controles. Zorg voor de aanbreng van verse lucht en ventilatie en een goede afvoer van de verbrandingsgassen, en plaats een CO-melder."

In de loop van de maand oktober wordt nog een nationale campagne gepland om te waarschuwen tegen de "stille doder", zoals CO ook wordt genoemd.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?