Zwangere vrouw bevangen door rook bij brand in Brussel

© Brusselse brandweer
| In de Citroenbomenlaan in Laken is maandagavond een zwangere vrouw bevangen geraakt door de rook van een brand.

In de Citroenbomenlaan in Laken is maandagavond een zwangere vrouw bevangen geraakt door de rook van een brand. Dat meldt de Brusselse brandweer. De vrouw was er niet erg aan toe, maar werd voor verzorging toch overgebracht naar het ziekenhuis. De getroffen flat is door de brand onbewoonbaar, aldus de brandweer.

Het vuur brak omstreeks 19.00 uur uit in een flat op de gelijkvloerse verdieping van het appartementsgebouw aan de Citroenbomenlaan. Bij aankomst van de brandweer hadden een aantal bewoners het gebouw al verlaten. "Daar was een zwangere vrouw bij die bevangen was geraakt door de rook in de traphal", zegt brandweerwoordvoerder Walter Derieuw. "Zij is voor verzorging overgebracht naar het ziekenhuis."

De brandweer had het vuur snel onder controle, maar de getroffen flat is minstens tijdelijk onbewoonbaar. De oorzaak van de brand ligt waarschijnlijk bij een technisch defect.

"We willen er nog eens voor waarschuwen om tijdens een brand niet te evacueren via de traphal als daar rook hangt", zegt de brandweerwoordvoerder. "Het is veiliger om in je flat te blijven met de deur dicht en je aanwezigheid kenbaar te maken aan de brandweer. Een aantal mensen die het gebouw hadden verlaten, had ook hun deur opengelaten. We dringen er nogmaals op aan om die te sluiten."

Vorige week startten Netwerk Brandweer en tal van partnerorganisaties nog een campagne onder de titel "Doe de deur dicht", om zoveel mogelijk mensen ervan te overtuigen dat binnendeuren dichthouden in huis levens kan redden en de schade kan beperken in geval van een woningbrand.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?