UZ Brussel, het Universitair Ziekenhuis van de VUB in Jette
© Peter Dhondt/BRUZZ | UZ Brussel, het Universitair Ziekenhuis van de VUB in Jette.

Onderzoekers UZ Brussel vinden efficiënte behandeling voor resistente huidkanker

24/11/2022

Op de dienst Medische Oncologie in het UZ Brussel in Jette hebben onderzoekers een experimentele, maar efficiënte behandeling ontdekt die uitzaaiingen van melanoom huidkanker volledig kan terugdringen. De behandeling maakt zowel gebruik van immuuntherapie met lichaamseigen cellen als een bijkomend synthetisch immuunbevorderend middel.

Het klinisch onderzoek van het team van professor Bart Neyns, diensthoofd Medische Oncologie, richtte zich op melanoompatiënten met uitzaaiingen in de huid en lymfeklieren.

Kankercellen opruimen

Bij deze patiënten kunnen studiemedicijnen namelijk makkelijk ingespoten worden. De nieuwe behandeling gebruikt lichaamseigen cellen die het immuunsysteem helpen om kankercellen aan te vallen, samen met een bijkomend synthetisch immuunbevorderend middel. Dat synthetisch middel geeft de immuuntherapie een extra impuls en brengt het opruimen van de kankercellen op gang.

De experimentele behandeling bleek veilig en toont goede resultaten. Bij twee van de acht studiepatiënten verdwenen alle uitzaaiingen en bij een andere patiënte nam de uitzaaiing met meer dan de helft af.

Klinische studie

Door de goede resultaten zal de klinische studie vanaf 2023 worden hervat. "Deze studiepatiënten waren ten dode opgeschreven, aangezien de standaardbehandelingen niet aansloegen. Dat sommige onder hen nu ziektevrij zijn is van enorme betekenis", stelt professor Neyns.

Patiënten bij wie het melanoom zich voornamelijk in de huid en lymfeklieren wil verderzetten, na het falen van de beschikbare standaardbehandelingen, vertonen de beste resultaten. Voor deze patiënten betekent deze experimentele therapie een bijkomende kans op langdurig beterschap.