Wie op zoek is naar cultuurtips op TikTok, stootte misschien al eens op een video van @bozarbrussels. Het Paleis voor Schone Kunsten is sinds een jaar actief op het socialmediakanaal en met succes. Alleen al in oktober bereikte het account meer dan 67.000 jongeren.
Bozar zoekt en vindt jong publiek op TikTok
Voor het Brusselse kunstencentrum was het een jaar geleden een logische stap om een TikTok-account en -strategie uit te bouwen. Het populaire platform is al een tijdje aan een opmars bezig in de wereld van de klassieke muziek en de kunsttentoonstellingen. Voor Bozar was het belangrijk het fenomeen niet te missen.
"TikTok is een dankbaar medium om creatieve onderwerpen voor te maken", aldus Bjorn Ghyselen die als social media officer aan de knoppen van het TikTok-account van Bozar zit. "Het is een luchtigere manier om jongeren te betrekken bij Bozar en kunst bij hen te introduceren."
Samen met zijn socialmediateam bedenkt Ghyselen originele insteken om kunstenaars, muzikanten, collega’s en zelfs CEO Christophe Slagmuylder voor de TikTok-lens te krijgen. "De collega’s, programmatoren en curatoren reageren enthousiast en werken graag mee", vertelt Ghyselen. "Het is een kwestie van een goede balans te vinden tussen het springen op trends en de inhoud nog genoeg Bozar-identiteit te geven. De link met kunst en cultuur blijft prioritair."
*tekst gaat verder onder video
Brat wall in Bozar
Een jaar geleden debuteerde het account met een video vol Bozar-tips: ‘What to do during a rainy day in Brussels’. Ondertussen maakte het team al enkele virale TikToks, zoals die over een gifgroene ‘Brat wall’ in Bozar of een reeks waarin de draak gestoken wordt met de stereotypes rond klassieke muziekconcerten: ‘My boss is on holiday so I’m just winging it’. Kunstenaars worden daarin aan het woord gelaten, er worden 'behind the scenes'-beelden gemaakt, muziekprogrammatoren geven concerttips en de volgers krijgen een rondleiding doorheen Bozar.
"We merken dat de items rond tentoonstellingen en concerten erg populair zijn." De programmatie is uiteraard ook belangrijk voor het socialmediateam. "De video’s rond de Love is Louder-tentoonstelling worden veel opgeslagen en bezoekers maken zelf ook TikToks tijdens hun bezoek. Verschillende thema's uit deze tentoonstelling zoals 'queer love' lenen zich voor dit soort kanaal."
TikTok impact
Intussen verzamelde het account zo’n 2.000 volgers en 39.900 likes en bereikte het in oktober 2024 meer dan 90.000 mensen, waarvan 75 procent jonger is dan 34 jaar. Voor Bozar is het doel niet het aantal volgers te verdubbelen, maar luidt de ambitie resoneren met de jongeren van vandaag. Dat lijkt aardig te lukken. Ghyselen: "Tegenwoordig word ik ook vaker herkend als gezicht achter het Bozar TikTok-account (lacht). Het is fijn te zien dat het leeft."
Of de TikTok-aanwezigheid zich ook weerspiegelt in de bezoekerscijfers? Daar is Bozar optimistisch over: "We wachten nog op de officiële cijfers, maar we vermoeden een grote boost van mensen jonger dan dertig. Van de 28.800 bezoekers van de Love is Louder-tentoonstelling en Bozar Arcade zijn tot nu toe zo’n 15% minder dan 30 jaar."
Jongeren als makers
Voorlopig wordt alle inhoud in huis gemaakt. Plannen om in de toekomst met ambassadeurs te werken, zijn er wel. "We brengen niet alleen content voor jongeren, maar ook door jongeren: vanaf 2025 voorzien we regelmatige takeovers van onze TikTok-account", concludeert een trevreden Ghyselen.
Lees meer over: Brussel-Stad , culture , Cultuurnieuws , Bozar , TikTok , Love is louder , Expo
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.