Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Pales 

| Het merk is op de markt sinds november vorig jaar en telt intussen een tweehonderdtal verkooppunten in Brussel.

Brussels frisdrankmerk steunt Palestina: ‘We doneren 10 procent van de winst'

MVDH
© BRUZZ
21/11/2025

Het nieuwe Brusselse frisdrankmerk Pales – een verwijzing naar Palestina - zet zich in de markt als een ‘ethisch’ bedrijf. Tien procent van de winst die het haalt uit de verkoop van zijn cola en limonades vloeit via ngo’s naar goede doelen.

Coca-Cola is al langer kop van Jut sinds de oorlog in Gaza opflakkerde. Over de hele wereld viseren actievoerders het merk waarbij ze verwijzen naar de economische activiteiten in de door Israël bezette gebieden.

Toch zegt oprichter Abdelhakim Tarhach Pales niet te willen profileren als alternatief of als tegenstander van Coca-Cola. “Dan blijf je tweede keuze. Wij willen ons onderscheiden met kwalitatieve producten: klanten mogen niet aan kwaliteit inboeten omdat ze een goed doel willen steunen.”

Tarhach maakt zich sterk dat ook zijn gamma hem voldoende onderscheidt van de multinationals. Naast cola en cola zero biedt Pales ook een mojito- en perziksmaak, en een variant met sinaasappel-grenadine.

'Gevoel van onmacht'

Het merk is op de markt sinds november vorig jaar en telt intussen een tweehonderdtal verkooppunten in Brussel, aldus Tarhach. Het gaat vooral om fastfoodzaken, kleinere horecaconcepten en kruideniers. Naast Brussel zijn er nog zo’n honderd verkooppunten, vooral in Wallonië.

“Het idee voor het merk kwam voort uit het gevoel van onmacht dat je bij de grote problemen in de wereld nooit iets kan doen om te helpen”, vertelt Tarhach. “We willen aantonen dat je met een gezamenlijke inspanning en via een banale uitgave wel invloed kan hebben.”

Pales zal 10 procent van zijn winst doneren aan goede doelen. Voor de eerste storting is al een overeenkomst gesloten met Palmed France, een erkende Franse ngo die medische spullen en personeel naar Palestina stuurt.