Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Brussels Airlines

| Spanje, Griekenland en Italië zijn de populairste vakantiebestemmingen bij Brussels Airlines deze zomer.

Lufthansa wil 4.000 banen schrappen, Brussels Airlines verwacht beperkte impact

© Belga
29/09/2025
Updated: 29/09/2025 10.11u

Het is nog niet duidelijk welke impact de aangekondigde jobafbouw bij moederconcern Lufthansa precies zal hebben op dochter Brussels Airlines, maar "we gaan ervan uit dat die beperkt zal zijn", zo klink het maandag bij de luchtvaartmaatschappij.

De jobafbouw werd aangekondigd naar aanleiding van een investeerdersdag in München, waarop Lufthansa Group de (financiële) doelstellingen voor de komende jaren uit de doeken doet. De banen worden overbodig, omdat processen "gedigitaliseerd, geautomatiseerd en gebundeld zullen worden", zegt de groep in een persbericht. Het schrappen van 4.000 banen komt overeen met ongeveer 4 procent van het totale personeelsbestand, het is meteen de grootste ingreep sinds de coronapandemie.

De meeste banen zullen verdwijnen in Duitsland - op het hoofdkantoor van de groep in Frankfurt - en grotendeels via natuurlijke uitstroom. "We kunnen op dit moment geen verdere informatie delen, ook niet over een mogelijke impact op Brussels Airlines, al gaan we ervan uit dat die beperkt zal zijn", reageert de Belgische dochter van de Lufthansa-groep.

Centralisering

Lufthansa wil de 'hub airlines' - Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines en ITA Airways - centraler aansturen. Zo zullen ook hun korte- en middellangeafstandsnetwerken centraal beheerd worden, zoals dat al langer het geval is voor de langeafstandsnetwerken. De groep wil zo meer productiviteit en efficiëntie realiseren.

Elk van de luchtvaartmaatschappijen moet ook een efficiëntieprogramma uitwerken, met onder meer kostenbesparingen, maar het is duidelijk dat het gros van de inspanning moet komen van het hoofdmerk Lufthansa.

Modernisering

Het concern kondigt ook "de grootste modernisering van de vloot in de geschiedenis van het bedrijf" aan. Er komen tegen 2030 ook 230 nieuwe vliegtuigen, waarvan honderd langeafstandstoestellen. Ook dat moet de financiën ten goede komen, bijvoorbeeld omdat ze minder kerosine verbruiken en goedkoper zijn in onderhoud dan oudere toestellen. De vloot langeafstandsvliegtuigen zal ook evolueren van dertien verschillende vliegtuigtypes naar negen. Modellen als Airbus A340 en Boeing 767 gaan eruit.

Ook de langeafstandsvloot van Brussels Airlines, die momenteel bestaat uit Airbus A330-vliegtuigen, staat voor veranderingen. Volgens de presentatie van de investeerdersdag kunnen daar tegen 2030 Airbus A350-900's en/of Boeing 787-9's bijkomen, al moet er nog een beslissing worden genomen.

Vooral de Boeing-vliegtuigen zouden verrassend zijn, omdat Brussels Airlines al jarenlang alleen met Airbus-toestellen vliegt. Nog in de presentatie wordt de belangrijke rol van Brussels Airlines voor de Afrika-vluchten van de groep opnieuw bevestigd.

8 procent

Samen met maatregelen bij 'point-to-point'-maatschappij Eurowings, onderhoudsbedrijf Lufthansa Technik en vrachtmaatschappij Lufthansa Cargo, stelt de Duitse luchtvaartgroep verhoogde financiële doelstellingen voorop. Zo moet de operationelewinstmarge (adjusted ebit) in de periode 2028-2030 uitkomen tussen 8 en 10 procent. De vorige doelstelling was 8 procent. In 2024 bedroeg die marge 4 procent.

De Lufthansa Group stelde eind juni zowat 103.000 mensen te werk, van wie bijna 3.800 bij Brussels Airlines. De groep vervoerde vorig jaar 131 miljoen passagiers.

Ondertussen bestaat de kans op een sociaal conflict bij Lufthansa. De piloten stemmen nog tot dinsdag over een mogelijke staking bij het kernmerk Lufthansa en bij Lufthansa Cargo. Het conflict gaat over de pensioenen. Lufthansa heeft de vakbondseisen al 'onbetaalbaar' genoemd.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Economie , Mobiliteit , Brussels Airlines , Lufthansa , banenverlies