Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

BRUZZ

| Het gaat om het derde spiegelfrietkot tot nu toe.

Spiegelfrietkot Kapellemarkt zo goed als klaar voor de opening

JP
© BRUZZ
24/07/2025

Het spiegelfrietkot op de Kapellemarkt is zo goed als klaar om zijn eerste porties friet te serveren. Het is het derde exemplaar dat wordt ingehuldigd. Het iconische ontwerp werd zeven jaar geleden voorgesteld als ‘Brusselse tegenhanger van de Londense rode telefooncel'.

Het frietkot op de Kapellemarkt is zo goed als klaar om te openen. Dat laat een medewerker van Brussels schepen van Economie, Didier Wauters (Les Engagés) weten aan BRUZZ. Alleen de keuring van de gasinstallatie moet nog gebeuren, maar die controle is al gepland voor vrijdag 25 juli. Als de keuring positief verloopt, kan het spiegelfrietkot op het Kapelleplein nog vóór het einde van volgende week openen.

De opening komt wel ongeveer een jaar later dan oorspronkelijk aangekondigd. Die vertraging is vooral te wijten aan technische en logistieke problemen, klinkt het op het kabinet-Wauters. Het prefab-frietkot kon pas geplaatst worden nadat de vloerplaat gegoten was, maar die werken moesten wachten op gunstige weersomstandigheden.

Nog drie spiegelfrietkoten op komst

Met de komst van het frietkot op de Kapellemarkt telt Brussel straks drie 'spiegelfrituren'. Aan de Antwerpse Poort in Brussel-Stad, dicht bij de Koninklijke Vlaamse Schouwburg, verrees friterie Tabora als eerste spiegelfrietkot. Ook Chez Jef op het Peter Benoitplein in Neder-Over-Heembeek onderging een make-over en heropende als spiegelfrietkot.

Nog drie andere frietkoten zijn in renovatie of in afwachting daarvan. Deze spiegelfrietkoten zijn gepland op de Eeuwfeestlaan, het Arthur Van Gehuchtenplein en de Charles Demeerstraat in Laken. Voor dat laatste project werd al een stedenbouwkundige vergunning afgeleverd, meldt Singharath Liamkeo, kabinetsmedewerker van Wauters.

Een iconisch ontwerp

De Stad Brussel besloot zo'n zeven jaar geleden ondernemers aan te bieden hun verouderde frietkoten te renoveren. Dat zou de gemeente meteen de kans bieden om met een sterk visueel merk te komen dat de frietkoten zou opwaarderen tot stadsicoon, net zoals de rode telefooncel dat voor Londen is.

Het winnende ontwerp kwam van Studio MOTO, die met een modern frietkot kwam in de vorm van een spiegelende kubus. Het basisontwerp is voor elk frietkot hetzelfde, maar de gepersonaliseerde lichtreclame en ook het interieur verschillen.