frietkot

Londen heeft zijn uniforme telefooncabines, Brussel krijgt zijn uniforme frietkoten. Het langverwachte ontwerp daarvoor is eindelijk bekend. De stad gaat voor herkenbaarheid met een glossy twist. De winnaar van de architectuurwedstrijd, Studio MOTO, tekende een traditioneel luifelfrietkot met spiegelende buitengevel. “Zo wordt het frietkot een verlengde van zijn omgeving.”

Midden 2017 lanceerde de stad Brussel een ontwerpwedstrijd voor een uniform Brussels frietkot. “Het overgrote deel van de Brusselse frietkoten is verouderd en dus moet er een nieuwe uniforme look worden gevonden,” klonk het bij de bevoegde schepenen Coomans (MR) en Lemesre (MR). “Zo kan het iconische frietkot een referentiepunt worden voor Brussel, zoals de rode telefooncel is voor Londen.”

Uit 52 ontwerpen werd onlangs dat van het Gentse bureau Studio MOTO geselecteerd als winnaar. Hun uniforme Brusselse frietkot heeft alle traditionele, herkenbare elementen: een eenvoudige kubistische vorm, opendraaiende luifel, glazen toonbank en lichtreclame op het dak.

Spiegelkubus

Net als de Chicago Cloud Gate en de recente ‘boon’ aan Simonis, krijgt het Brusselse MOTO-frietkot een spiegelende gevel uit glanzend aluminium. “Zo gaan ze een dynamische dialoog aan met hun omgeving,” aldus de ontwerpers. “Meer nog: wanneer ze gesloten zijn, worden de frietkoten een verlengde van hun omgeving, in plaats van een ruimtelijk obstakel te vormen.”

frietkot_atomium_dag_nacht

| Een exemplaar aan het Atomium.

Toch krijgt ieder spiegelkot zijn eigen identiteit dankzij unieke lichtreclame. “Die identiteit wordt versterkt wanneer de frituur open is en de unieke kleur van de tegels zichtbaar wordt.”

8 frietkoten in 2019

De nieuwe look wordt om te beginnen toegepast op 8 Brusselse frietkoten. Het gaat om die op het Peter Benoîtplein, de Kapellemarkt, het Arthur Van Gehuchtenplein, de rotonde Charles Demeer, de Eeuwfeestlaan, de Lakensestraat, de Verdunstraat en de Antwerpsesteenweg. Enkel deze frituuruitbaters waren bereid mee te stappen in een verhaal waarbij de Stad de frituren opknapt, maar ook eigenaar wordt.

Dat laatste betekent dat de totale kost voor de stad is, die bedraagt 50.000 euro per frietkot. De uitbaters betalen dan wel een maandelijkse vergoeding. De stad is nog op zoek naar twee gegadigden op relevante plekken in Brussel. De transformatie van hun frietkot zal midden 2019 beginnen, dan worden ze één voor één afgewerkt.

“Een belangrijke eerste stap is gezet,” aldus schepen Lemesre (MR) donderdag. “In minder dan twee jaar kunnen onze frituuruitbaters aan de slag in nieuwe en comfortabele frietkoten.” De schepen hoopt dat op termijn ook andere Brusselse gemeenten het ontwerp zullen overnemen.

frietkot_tabora_lakensestraat_dag_nacht

| Een spiegelfrietkot van frituur Tabora op de Lakensestraat.

Deze twee haalden het net niet

Naast de winnaar van de architectuurwedstrijd maakten de schepenen donderdaag ook de twee laureaten bekend. Hun ontwerpen haalden het net niet.

Laureaat Charles-Henri Lecroart liet zich inspireren door de tramfrituur in Watermaal-Bosvoorde. “Ludiek, maar er is geen sprake van een echte architecturale constructie. Bovendien zou de omvang van een tram de integratie in het stadsweefsel ongetwijfeld bemoeilijken,” oordeelt de jury.

tram_frituur_ontwerp

Op de derde plaats eindigen de Lakense architecten van Mamout. Hun frietkot schuift open en dicht en ziet er verder ook strak en traditioneel uit. “Maar ook hier had de jury haar twijfels over de integratie van het frietkot in het stadsweefsel. Bovendien was ze minder overtuigd van de moduleerbaarheid van het ontwerp en van het gebruiksgemak door het zware gewicht van het openingssysteem.”

frietkot_laureaat_open_gesloten

| Het ontwerp van laureaat Mamout in gesloten en open toestand.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Stedenbouw, frietkot, Geoffroy Coomans de Brachène, Marion Lemesre

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni