De Brusselse politie heeft een bende oplichters opgerold die met valse telefoontjes via het platform itsme minstens 300 slachtoffers maakte in het hele land. De bende viseerde vooral ouderen en mensen met beperkte digitale vaardigheden. De schade loopt op tot meer dan 1,2 miljoen euro.
© Peter Dhondt/BRUZZ
| Politiezone Brussel-Stad en Elsene.
Brusselse fraudeurs lichten honderden slachtoffers op via valse itsme-oproepen
De politiezone Brussel Hoofdstad-Elsene voerde eind april negen huiszoekingen uit, voornamelijk in Elsene en Oudergem. Daarbij werden zeven verdachten opgepakt. Twee van hen zijn aangehouden, van wie één intussen onder voorwaarden is vrijgelaten. Vier anderen zijn nog voortvluchtig. Ook werd een kilo marihuana in beslag genomen.
De oplichters gingen bijzonder sluw te werk. Ze belden slachtoffers op met Belgische nummers die via identiteitsfraude waren aangevraagd. Door gebruik te maken van ‘spoofing’ verscheen op het scherm van het slachtoffer een geloofwaardig, vast telefoonnummer.
Een van de verdachten stelde zich voor als medewerker van de ‘fraudedienst van itsme’ en beweerde dat een verdachte gsm zich had aangemeld op de itsme-app van het slachtoffer. De oproeper vroeg om die zogezegde verbinding meteen te blokkeren via een melding in de app.
Wie daarop inging, gaf onbewust toestemming voor een online kredietaanvraag op eigen naam. Het geleende bedrag, vaak tussen 2.500 en 5.000 euro, werd daarna gebruikt om gsm’s te kopen. Die werden opgehaald door andere leden van de bende en doorverkocht.
Sommige slachtoffers werden dubbel getroffen: ook hun identiteit werd misbruikt om gsm-abonnementen af te sluiten.
Politie roept op tot waakzaamheid
Hoewel het netwerk grotendeels is ontmanteld, waarschuwt de politie dat het fenomeen niet voorbij is. “Reageer nooit op oproepen waarin gevraagd wordt om zich via itsme te identificeren, transacties uit te voeren of te annuleren,” klinkt het.
Zodra je twijfelt aan de echtheid van een telefoontje, raadt de politie aan om het gesprek te beëindigen en zelf contact op te nemen met je bank of met de instantie die zogezegd belt.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.