Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
Zwerfvuil in de berm

| Zwerfvuil in de berm (illustratiebeeld).

Het VBO en Fevia luiden nog maar eens de noodklok over de nakende zwerfvuiltaks. Die zal, volgens de organisaties, bedrijven in ons land opzadelen met een factuur van 102 miljoen euro per jaar. Dat bedrag ligt te hoog, klinkt het donderdag, en wordt bovendien op een niet-transparante manier berekend. Wordt de taks in zijn huidige vorm goedgekeurd, dreigen juridische stappen.

De zwerfvuiltaks is een omzetting van de Europese Single Use Plastic (SUP)-richtlijn, die voorziet dat de voedings- en drankenproducenten moeten instaan voor de kosten van het opruimen van zwerfvuil.

Ann Nachtergaele van Fevia wijst erop dat de sector zeker bereid is om te betalen, het gaat immers om een Europese richtlijn, maar het bedrag dat onze overheden voorstelt, ligt volgens haar te hoog.

Over de 102 miljoen euro en de modaliteiten zou volgens Fevia aan het begin van de zomer een interregionaal samenwerkingsakkoord zijn bereikt. De sector verwacht dat het voorstel volgende maand in de drie regionale parlementen zal worden besproken en gestemd.

"Maar als het wordt goedgekeurd in zijn huidige vorm zien we geen andere mogelijkheid dan het juridisch aan te vechten", aldus Nachtergaele.

Zware last

Volgens de bedrijfswereld legt de taks "een onevenredig zware last op producenten", terwijl de rol van overheid en consument onderbelicht blijft.

"Producenten worden niet alleen belast met alle kosten, inclusief handhaving, maar ook verantwoordelijk gehouden voor het beheer van de openbare netheid, zonder dat daar een controlemechanisme tegenover staat", luidt het in een persbericht van het VBO.

Het bedrag van de verpakkingstaks zou ook tot vier keer hoger liggen dan in de buurlanden, "wat de concurrentiepositie van Belgische bedrijven onder druk zet en grensoverschrijdende aankopen stimuleert".

Een bijkomend probleem is de manier waarop het bedrag wordt berekend. "De drie gewesten gebruiken verschillende methodes, wat leidt tot grote ongelijkheden en een gebrek aan transparantie", aldus het VBO. Volgens Fevia leidt de methodologie die het Brussels gewest hanteert tot een veel hogere zwerfvuiltaks voor de bedrijven daar, "terwijl het toch om dezelfde Europese richtlijn gaat".

Terugwerkende kracht

Ook het feit dat de drie gewesten van plan zijn om de belasting te heffen op producten die al in 2025 op de markt zijn gebracht, stuit op kritiek van de sector. "Die producten werden bijna allemaal verkocht zonder dat de producenten en handelaars rekening konden houden met de impact van de belasting.”

“Voor de ondernemingen is die feitelijke terugwerkende kracht onaanvaardbaar en zal die de nu al zeer moeilijke economische situatie in de betrokken sectoren alleen maar verslechteren", klinkt het.

Meer algemeen wijzen VBO en Fevia erop dat de politiek enerzijds maatregelen aankondigt om de competitiviteit van de bedrijven te versterken, maar anderzijds dergelijke taks invoert: "onbegrijpelijk".

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Milieu , Zwerfvuiltaks , Fevia , VBO