Lage Emissiezone LEZ Brussel Fijn stof roetdeeltjes luchtvervuiling luchtkwaliteit diesel

| Lage-emissiezone in Brussel.

PS wil verbod op Euro 5 uitstellen, ook Défi wil versoepeling

Sarah Declercq
© BRUZZ
03/04/2024
Updated: 04/04/2024 16.11u

De Brusselse PS wil het verbod op voertuigen met emissieklasse euro 5 in de lage-emissiezone van Brussel uitstellen met twee jaar. En ook coalitiepartner Défi blijkt een herziening van de regels te willen, maar de groenen willen daar niets van weten. Voertuigen met dieselmotor en euronorm 5 zouden volgens de huidige regels vanaf 2025 de hoofdstad niet meer mogen betreden.

Schepen Boïketé wijst erop dat Vlaanderen en Wallonië beide al hebben besloten om de de lage-emissiezone (LEZ) voor euro 5-voertuigen met dieselmotor uit te stellen. Vlaanderen deed dat met een jaar, en Waals Milieuminister Céline Tellier (Ecolo) stelde het verbod voor euro 5-voertuigen uit naar 2028. Het gaat om voertuigen die voor het eerst ingeschreven werden tussen 2011 en 2015.

"Brussel is geen eiland. Een andere auto kopen, vertegenwoordigt ondraaglijk hoge kosten voor veel te veel gezinnen," aldus de politicus op X. "De PS roept daarom op tot uitstel."

Volgens de voorzitter van de Brusselse PS-fractie, Ridouane Chahid, zouden 32.000 families getroffen worden door de maatregel. "Het verbeteren van de luchtkwaliteit is een goede zaak, maar we moeten Brusselaars ook toelaten om zich op een geschikte manier te kunnen verplaatsen," klinkt het.

De Brussel’Air-premie – die tot 1.010 euro oploopt voor Brusselaars die hun auto laten staan – biedt volgens Chahid niet voldoende alternatief: "Laten we realistisch zijn. Ofwel voeren we begeleidende maatregelen in om de Brusselaars te helpen een schonere auto te kopen, ofwel nemen we nog meer alternatieve maatregelen."

'Niet geloofwaardig'

Minister van Klimaattransitie en Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) blijft echter bij de vooropgestelde kalender, klinkt het tegenover BRUZZ. "In België is de luchtkwaliteit de oorzaak van zevenduizend vroegtijdige sterfgevallen per jaar. Het verbeteren van de luchtkwaliteit betekent een aanzienlijke verbetering van de gezondheid en de kwaliteit van leven in de dichte wijken van Brussel, waar huishoudens de minste auto's bezitten."

De minister wijst erop dat de LEZ-kalender, die werd ingevoerd tijdens de vorige legislatuur, ook tijdens deze legislatuur werd goedgekeurd door de hele Brusselse regering.

"Een verzoek om uitstel enkele weken voor de verkiezingen, een verzoek dat nog nooit eerder is gedaan, is niet geloofwaardig," aldus de minister, die onderstreept dat Londen al euro 6 heeft opgenomen in diens LEZ.

Moratorium

Sinds begin 2022 mogen dieselvoertuigen met euronorm 4 de Brusselse lage-emissiezone niet meer betreden. Wie dat wel nog probeert, riskeert een boete van 350 euro. Vanaf 2025 zouden daar de euro 5-voertuigen met een dieselmotor bij moeten komen. Ook benzinevoertuigen met euronorm 2 worden vanaf volgend jaar geweerd uit de hoofdstad.

Met die nakende data op de kalenders van de lage-emissiezones lijken wel meer partijen en instanties op de rem te gaan staan. Ook coalitiepartner DéFI blijkt voorstander van een herziening van de regels. "We willen niet zozeer uitstel, maar wel meer soepelheid. Het is zinloos om wie minder dan 10.000 kilometer per jaar rijdt te verplichten een nieuwe auto te kopen, alleen om de stad in te mogen", zegt parlementslid Emmanuel De Bock aan De Tijd.

Ook CD&V en mobiliteitsorganisatie Touring riepen volgens Belga al eerder op tot respectievelijk een "uitdoofscenario" van de lage-emissiezones en een moratorium voor euro 5-voertuigen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, euro 5, Philippe Boïkété, lage-emissiezone, PS

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni