Kruispunten Meiserplein 14 BRUZZ ACTUA 1656

| Meiserplein in Schaarbeek

CD&V: ‘Zonder tram 25 verliest Schaarbeek rechtstreekse verbinding naar Elsene’

Steven Van Garsse
© BRUZZ
25/01/2024

Eind september houdt tram 25 op met bestaan. Gemeenteraadslid Anton Schuurmans (CD&V) wou van het gemeentebestuur weten of de MIVB de gemeente heeft geconsulteerd. “Heel wat reizigers verliezen immers hun rechtstreekse verbinding naar Etterbeek en Elsene.”

De MIVB vervangt tram 25 door twee nieuwe lijnen, lijn 22 die van Rogier naar Eurocontrol gaat en lijn 11 die van Boondaal naar Esplanade zal rijden (zie kaart). De MIVB heeft deze reorganisatie enkele maanden geleden bekend gemaakt. Eind september dit jaar gaat de herstructurering in.

Gemeenteraadslid Anton Schuurmans (CD&V) ziet voordelen in de reorganisatie. Op de huidige lijn 7 (op de middenring) zal, door de toevoeging van lijn 11, de frequentie op een groot deel van het tracé verdubbelen (van tien naar twintig trams per uur), “maar het komt ook met minder goed nieuws. Door het afschaffen van tram 25 verliezen gebruikers hun rechtstreekse verbinding met Etterbeek/Elsene en de universitaire wijk, met de VUB en ULB in het bijzonder.”

Er komt dan wel een nieuwe tramlijn naar Eurocontrol (tram 22), maar voor de Schaarbeekse gebruikers was er al tram 62 op dat traject. Dus winnen ze hier niet veel bij, zo redeneert Schuurmans.

De gebruikers kunnen uiteraard overstappen. En ze zullen kunnen genieten van een veel frequentere lijn op de middenring. Zo behouden ze hun verbinding met Elsene en Etterbeek. Maar de overstap zal voorzien worden aan Leopold 3, wat een halte terug is.

Lees verder onder de kaart

Klik op het ikoontje in de linkerbovenhoek om te kiezen welke tramlijnen je wil zien.

Schuurmans vraagt zich ook af of hier geen bottleneck zal ontstaan. “Dit station moet vier tramlijnen (de nieuwe lijnen 22 en 11 en de bestaande lijnen 7 en 62) absorberen en bevindt zich tussen twee drukke kruispunten (Meiser en Wahis/Leopold III).”

Schuurmans merkt ook op dat met name Ecolo-Groen Schaarbeek in 2018 fel geprotesteerd heeft tegen het afschaffen van tram 25. “Het is verwonderlijk dat deze beslissing er nu toch komt,” zegt Schuurmans, in de wetenschap dat de minister van Mobiliteit (Elke Van Den Brandt) en de Schaarbeekse schepen van mobiliteit (Adelheid Byttebier) mandatarissen zijn van Groen.

Adelheid Byttebier: ”Als blijkt dat de reistijd langer wordt, zullen we de MIVB hierop aanspreken."

Schepen Byttebier geeft in een reactie toe dat er winnaars en verliezers zijn in deze herstructurering maar wijst erop dat het om een beslissing gaat door de raad van bestuur van de MIVB. “De gemeente wordt ingelicht, en niet om advies gevraagd.”

Volgens cijfers van de MIVB maken er dagelijks 12.000 reizigers in de twee richtingen gebruik van lijn 25, maar op het stuk van Meiser naar Rogier, zijn dat er nog maar 4.300.

Byttebier vindt dat niet weinig. Ze zegt dat Schaarbeek zal mee helpen om de bewoners zo goed mogelijk in te lichten over de herstructurering, “maar we willen als lokale overheid waar nodig ook problemen signaleren. Een eerste probleem kan zijn dat de reistijd langer wordt,” zegt Byttebier. “De MIVB verzekert ons het tegendeel (door de hogere frequentie op de middenring, SVG). Als de reistijd toch langer zal blijken, zullen we de MIVB hierop aanspreken.”

“Een tweede probleem kan zijn dat de gebruikers aan comfort verliezen omwille van het overstappen. We hebben vandaag geen garantie dat de overstap aan Leopold III vlot zal verlopen.” De gemeente zal hier op toezien.

Byttebier verwijst naar de splitsing van Schaarbeekse tram 55, die vandaag beperkt wordt aan Rogier, maar die lang geleden helemaal tot Vrede in Ukkel doorliep. Sindsdien moet wie naar Ukkel wil, overstappen in Noordstation. “Ik heb daar toen ook mee tegen geprotesteerd. Overstappen is altijd een beetje verlies aan comfort,” geeft ze toe.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni