| Na veel commotie werd het circulatieplan er afgevoerd, maar de Berenkuilwijk blijft onveilig.

Dertig verkeersingrepen moeten Berenkuilwijk veilig maken

RV
© BRUZZ
09/02/2024

Het gemeentebestuur van Schaarbeek neemt enkele aanvullende verkeersmaatregelen in de Berenkuilwijk. Na veel commotie werd het circulatieplan er afgevoerd, maar de wijk bleef onveilig. Voor burgercollectief 1030/0 zijn de nieuwe maatregelen evenwel nog steeds ontoereikend: "Er komen geen echte oplossingen voor de gevaarlijke verkeerssituaties hier."

Plaatsing van enkele Berlijnse kussens, de aanleg van oversteekplaatsen en meer snelheidscontroles. Het is een greep uit het dertigpuntenplan voor de Schaarbeekse Berenkuilwijk.

Volgens Pieter Fannes van 1030/0, het collectief dat ijvert voor nul verkeersdoden, is er op zich niks mis met deze maatregelen, "maar het blijven erg kleine ingrepen die structureel niets gaan veranderen".

Het Good-Move circulatieplan werd er kort na de invoering in oktober 2022 opgeschort, na hevige protesten van buurtbewoners.

Mobiliteitsschepen Adelheid Byttebier (Groen) blijft het integrale circulatieplan echter verdedigen. "Maar op dit moment kan het niet in zijn geheel worden uitgevoerd. Het stootte op virulent verzet en ook een burgerpanel kwam niet tot een sluitend akkoord."

"We zijn op zoek gegaan naar de punten waar de deelnemers van het burgerpanel wel over eens zijn: meer groen in de wijk en betere verkeersveiligheid. Dat doen we stap per stap met deze ingrepen."

Verbod op vrachtwagens

“Deze ingrepen zouden er sowieso al komen, nog voor het circulatieplan,” zegt Fannes. "Het enige punt dat echt een impact kan hebben op de verkeersveiligheid, is het onderzoek naar een mogelijk verbod op vrachtwagens in de wijk.”

De wijk is een shortcut voor vrachtverkeer, wat het erg onveilig maakt voor de bewoners en de scholen, klinkt het. Maar Fannes vreest dat deze maatregel te vaag is geformuleerd.

Schepen Byttebier verduidelijkt: "We onderzoeken twee pistes. Ofwel komen er verbodsborden voor verkeer boven 3,5 ton, met uitzondering van plaatselijk verkeer voor leveringen. Of we werken met een ‘white list’, een lijst van nummerplaten van de vaste leveranciers, die aan de hand van camera’s gecontroleerd worden. Vooral het onderzoek naar die laatste piste vraagt tijd."

Alle punten op het plan moeten tegen eind 2024 zichtbaar zijn volgens de schepen. Ook het onderzoek naar het vrachtwagenverbod moet tegen dan zijn afgerond.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek, Mobiliteit, Veiligheid, Adelheid Byttebier, Berenkuilwijk, stephenson, verkeersveiligheid , circulatieplan Schaarbeek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni