| De Eurostar-trein in Brussel-Zuid

Eurostar gaat tot vijftig nieuwe treinen bestellen

© Belga - BRUZZ
16/05/2024

De uitbater van hogesnelheidstreinen Eurostar gaat zijn vloot grondig vernieuwen en uitbreiden. Zo zullen er tot vijftig nieuwe treinen besteld worden. Het bedrijf verwacht de eerste nieuwe treinen in 2030 in dienst te kunnen nemen. Wat dat betekent voor de verbindingen vanuit Brussel is nog niet duidelijk.

De gehele Eurostar-vloot bestaat momenteel uit 51 treinen. Dat zullen er na de komst van de nieuwe treinen 67 worden. Het grootste deel van de bestelling zal gaan naar de vervanging van de oudere treinen in de vloot; dat zijn voornamelijk de vroegere Thalys-treinen.

Eurostar zit nog maar aan het begin van het proces om tot een bestelling te komen. In de loop van 2025 zou duidelijk moeten zijn wie de treinen mag bouwen. Over het prijskaartje zegt Eurostar niets.

In een persbericht over het geplande order hint Eurostar ook op een uitbreiding van het netwerk naar nieuwe landen, maar dat is volgens een woordvoerder nog niet concreet.

Eurostar is momenteel actief in België, Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Vanuit Brussel vertrekken Eurostar-treinen onder meer naar Londen, Parijs, Amsterdam en Keulen.

Vervangen

De laatste keer dat Eurostar nieuwe treinen in gebruik nam, was eind 2015. Toen werd de eerste door Siemens gebouwde Velaro e320n operationeel. Eurostar heeft zeventien dergelijke treinen, die rijden tussen Londen en het Europese vasteland. Die treinen zullen in de vloot blijven, de andere Eurostars zullen vervangen worden door de nieuwe treinen.

Eurostar kondigde de geplande investering aan bij de bekendmaking van de jaarcijfers. De hst-operator bereikte in 2023 voor het eerst een omzet van 2 miljard euro, een kwart meer dan in 2022. De ebitda (winst voor aftrek van rentekosten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) ging 8 procent hoger tot 423 miljoen euro.

Eerder was al bekendgemaakt dat er 18,6 miljoen passagiers werden vervoerd, ruim een vijfde meer dan de 15,3 miljoen reizigers in 2022. Eurostar heeft de ambitie om tegen 2030 te groeien tot 30 miljoen passagiers per jaar.

'Enorme vraag'

"Er is een enorme vraag naar onze diensten en we hebben grote Europese ambities", zegt Eurostar-topvrouw Gwendoline Cazenave in het persbericht. "Investeren in maximaal vijftig nieuwe treinen zorgt voor meer capaciteit en geeft klanten een vooruitstrevende beleving op het vlak van comfort, toegankelijkheid en duurzaamheid."

Eurostar geeft nog mee dat het in april zijn bestaande schuld, van toen 963,7 miljoen euro heeft geherfinancierd. De totale schuld bedraagt nu 650 miljoen euro in de vorm van een vijfjarige 'groene lening'.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Eurostar

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni