In de Baljuwstraat in Elsene en Stad Brussel zijn Vivaqua en de MIVB aan een stevige werf begonnen. Tot de zomer van volgend jaar wordt er gewerkt en daar zijn de handelaars niet blij mee. "We zullen de impact een jaar lang voelen, maar daarna wordt het niet veel beter."
Handelaars Baljuwstraat vrezen hinder door grondige heraanleg
In een eerste fase werkt het waterbedrijf Vivaqua aan de renovatie van de riolering, terwijl de MIVB de tramsporen vernieuwt. Vervolgens maakt het Gewest werk van een make-over van de Baljuwstraat, tussen de Livornostraat en de Louizalaan. De werken zullen minstens tot mei volgend jaar duren.
"Wij hebben een concept van een Japans café met rustgevend karakter. De mensen komen hier om te ontsnappen aan de rush van het dagelijkse leven. Dan helpt het geluid van een breekhamer niet," zucht Bruno Rébillé. Hij opende Akko Café vorige week. "Wij vrezen een dubbele impact, want dit maakt ook onze opstart moeilijker."
Autovrij
De heraanleg van de Baljuwstraat houdt in dat het deel tussen de Livornostraat en de Louizalaan autovrij wordt gemaakt. De horeca-uitbaters vinden dat geen slecht idee, maar willen wel nog ruimte voor terrassen.
"Toen we de plannen zagen, werd duidelijk dat er geen plaats is voorzien voor de terrassen," zegt Luiza Rendler, die twee horecazaken in de straat uitbaat. "We zullen de impact een jaar lang voelen, maar daarna wordt het niet veel beter."
ANPR-camera's
De werken vinden plaats op het grondgebied van Brussel-Stad, maar de gemeente Elsene vreest de meeste gevolgen te zullen dragen van de heraanleg. De Baljuwstraat verbindt twee wijken van Elsene, Flagey en de Kasteleinswijk.
"Door de voetgangerszone kunnen auto's deze as niet meer gebruiken, waardoor er meer sluipverkeer zal zijn in de omliggende, residentiële straten," zegt Elsens schepen van Economie en Handel Gautier Calomne (MR).
Volgens een mobiliteitsstudie van de MIVB zal die toename van het verkeer in de omliggende straten beperkt zijn. Toch vraagt de gemeente Elsene om een bijkomende studie. "De voetgangerszone zal worden afgedwongen met ANPR-camera's," aldus Calomne. "Zo lang die bijkomende studie niet is uitgevoerd, vragen we om die camera's niet te plaatsen en het autoverkeer door te laten."
Lees meer over: Brussel-Stad , Elsene , Mobiliteit , Baljuwstraat , heraanleg