Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

| De Baljuwstraat (archiefbeeld).

Heraanleg Baljuwstraat volgende maand van start, Elsene bezorgd om verkeer

NLS
© BRUZZ
17/07/2025

In augustus start de heraanleg van de Baljuwstraat in Elsene. De traminfrastructuur krijgt een make-over en een deel van de weg wordt autovrij. Dat laatste baart de gemeente Elsene zorgen op vlak van mobiliteit, maar volgens de MIVB zou de impact op de omliggende straten beperkt zijn.

In 2023 verkreeg de MIVB een vergunning voor de heraanleg van de Baljuwstraat. Daar wordt de traminfrastructuur vernieuwd, onder meer om de toegankelijkheid voor personen met beperkte mobiliteit te verhogen.

Een deel van de weg, tussen de Livornostraat en de Louizalaan, wordt autovrij. Dat moet zorgen voor een vlottere doorgang voor het openbaar vervoer, zo klinkt het bij de MIVB.

‘Disproportioneel’

Maar de gemeente Elsene ziet die autovrije zone liever niet komen. Aan La Dernière Heure laat burgemeester Romain de Reusme (PS) weten zich zorgen te maken over de impact op het verkeer in de nabijgelegen straten. Eerste schepen Gautier Calomne (MR) stelt dan weer dat de autovrije zone “de handel in de straat bedreigt” en “disproportioneel” is.

De nieuwe Elsense meerderheid klopte daarom aan bij de Stad Brussel, aangezien dat deel van de Baljuwstraat op haar grondgebied ligt. Daar lijken de meningen verdeeld. Burgemeester Philippe Close (PS) toon zich niet geneigd om de plannen terug te draaien.

OCMW-voorzitter David Weytsman schaart zich echter achter de gemeente Elsene. “Op die manier riskeert men het verkeer naar de omliggende straten te sturen, ten nadele van de buurtbewoners”, stelt hij in de Franstalige krant.

Mobiliteitsstudie

De MIVB wijst erop dat er een mobiliteitsstudie werd uitgevoerd in kader van de vergunningsaanvraag. “Daaruit bleek dat de toename van het verkeer in de parallelle straten, de Defacqzstraat en de Kasteleinsstraat, relatief beperkt zal zijn”, legt woordvoerder Laurent Vermeersch uit aan BRUZZ.

“Recent hielden we ook een overlegmoment met de buurtbewoners en handelaars. Heel wat mensen toonden zich positief. Sommigen vroegen zelfs of het autovrije gedeelte niet uitgebreid kon worden.”

Vermeersch voegt nog toe dat er tijdens het openbaar onderzoek amper bezwaren waren. “Vanuit de gemeente werd enkel gevraagd om de werken niet op te starten tijdens de heraanleg van het Kasteleinsplein. Daar hielden we rekening mee. Nu die werf achter de rug is, kunnen we beginnen aan de Baljuwstraat.”

Nieuwe aanvraag

Voorlopig is het nog niet duidelijk of de autovrije zone herzien wordt. In principe zouden de Stad Brussel of de MIVB daarvoor een nieuwe vergunningsaanvraag moeten indienen. De openbaarvervoermaatschappij zal dat alvast niet doen. Of de Stad Brussel dat wel zou overwegen, valt af te wachten. De woordvoerder van OCMW-voorzitter Weytsman had op moment van schrijven nog geen antwoord klaar.

Alleszins gaan de werken volgende maand van start. Vivaqua zal er de riolering renoveren en de MIVB start met de vernieuwing van de tramsporen. Nadien volgen een nieuwe wissel tussen de haltes Drievuldigheid en Simonis en een vervanging van de gebogen sporen op het Drievuldigheidsplein. Tot slot begint het Gewest in januari 2026 met de herinrichting van de publieke ruimte.

Als alles volgens plan verloopt, moeten de werken in mei 2026 afgerond zijn.