Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Kabinet Saliha Raïss

| Molenbeek kijkt naar het voorbeeld van Parijs, waar de autovrije kaaien langs de Seine zijn uitgemond in een levendige fiets- en wandelpromenade.

In september moet de heraanleg van de Henegouwen- en Koolmijnenkaai in Molenbeek op gang komen. Dat zegt schepen Saliha Raïss (Vooruit) aan BRUZZ. De vooraafgaandelijke stabiliteitswerken aan de kademuren lopen wel wat vertraging op, maar zouden begin september achter de rug moeten zijn.

De Henegouwenkaai is door stabiliteitsproblemen ondertussen al ruim een jaar op slot voor autoverkeer. In april kon de Haven van Brussel van start gaan met de herstelling van de scheuren. Die werken lopen weliswaar wat vertraging op, herhaalt directeur Gert Van der Eeken aan onze redactie.

“De ondergrond was wat minder stabiel dan gedacht en een paar kleine verschuivingen duiden ook op de kwetsbaarheid van de kaaien, maar als alles goed gaat zijn de werken op 5 september afgerond”, klinkt het.

Startmoment heraanleg

Na die datum zullen de hekken die het fiets- en wandelverkeer op de Henegouwenkaai vandaag bemoeilijken uit het straatbeeld verdwijnen, zegt Molenbeeks schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Saliha Raïss (Vooruit).

Tegelijkertijd is het de bedoeling dat de heraanleg van de kaaien vanaf dan mondjesmaat op gang komt.

“We bekijken nu, samen met partners uit de buurt zoals Groot Eiland, voor welk straatmeubilair we gaan kiezen”, vertelt Raïss aan BRUZZ.

“Dat moet het startmoment worden van de heraanleg van de kaaien. Ondertussen wachten we op de resultaten van een mobiliteitsstudie om samen met technici een testfase voor een nieuwe verkeerssituatie uit te tekenen.”

'Onnodig autoverkeer’

Het is immers de bedoeling om het einde van de stabiliteitswerken te koppelen aan een nieuwe mobiliteitssituatie op de Henegouwen- en Koolmijnenkaai. Eind april greep Raïss de werken aan om haar plannen rond die heraanleg uit de doeken te doen.

Op termijn moet er op beide kaaien meer plaats komen voor zachte mobiliteit, leefbaarheid en groen. “Onnodig” autoverkeer moet zoveel mogelijk op de schop, klonk het toen.

Toch is het eerst wachten op de resultaten van de testfase die in het najaar aanvangt voordat er duidelijkheid kan komen over de concrete uitwerking van de heraanleg.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Mobiliteit , Stedenbouw , Henegouwenkaai , Koolmijnenkaai , Saliha Raiss , Gert Van der Eeken , heraanleg