Molenbeeks schepen Saliha Raïss (Vooruit) heeft donderdag haar visie rond de heraanleg van de Koolmijnen- en Henegouwenkaai uit de doeken gedaan. Een taskforce moet zich binnenkort buigen over een groene heraanleg met meer ruimte voor actieve mobiliteit. “Onnodig autoverkeer moet weg. Dit stuk Molenbeek snakt al jaren naar kwalitatieve publieke ruimte.”
Voor bevoegd schepen Raïss (Vooruit) is er op de Koolmijnen- en Henegouwenkaai in de toekomst geen plaats meer voor transitverkeer.
Molenbeek wil vaart maken met heraanleg kaaien: Raïss mikt op testfase na de zomer
In de splinternieuwe koffiezaak Bsaha heeft Molenbeeks schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Saliha Raïss (Vooruit) donderdag de visie van het gemeentebestuur rond de Koolmijnen- en Henegouwenkaai voorgesteld.
Onder de noemer ‘Molendijk’ mikt Raïss op korte termijn op een tijdelijke heraanleg van de kaaien. Die zijn sinds de stabiliteitsproblemen kwamen opduiken in de loop van vorig jaar al autovrij tussen de Vlaamse- en Ninoofsepoort.
Aan de strook stapelen de werken zich de laatste tijd op: Brussel Mobiliteit is bezig met de heraanleg van het Saincteletteplein, de Haven van Brussel voert tijdelijke stabiliseringswerken uit aan de kademuren en ook Vivaqua sleutelt in de zone aan de riolering.
Levendige fiets- en wandelpromenade
Bovendien moeten in de toekomst structurele stabiliseringswerken de verouderde kademuren helemaal opknappen, maar die opdracht zal sowieso pas op het bord van de volgende Brusselse regering belanden en wellicht jaren in beslag nemen.
“Daarop kunnen we niet wachten. We hopen na de zomer al van start te gaan met de testfase in het kader van een tijdelijke heraanleg”, gaf de socialistische schepen donderdag aan.
Daarvoor kijkt Molenbeek naar het voorbeeld van Parijs, waar de autovrije kaaien langs de Seine zijn uitgemond in een levendige fiets- en wandelpromenade. “De noodsituatie die vandaag door de werken gecreëerd is, laat te wensen over. Het is een slordige en gevaarlijke situatie voor voetgangers, fietsers en steppers.”
Qua idee verschilt de huidige fase wel niet veel van de heraanleg waar Raïss werk van wil maken.
Concreet moet de heraanleg resulteren in meer ruimte voor fietsers en voetgangers, waarvoor - in tegenstelling tot vandaag - telkens een aparte strook voorzien wordt. “We gaan voor veiligere fietsinfrastructuur en voldoende fietsparkeerplaatsen”, aldus Raïss.
Ook met meer groen en straatmeubilair zoals banken, verlichting, speeltuigen en vuilnisbakken moet de transformatie van de kaaien extra in de verf gezet worden. “Extra bomen en struiken zijn broodnodig in de buurt. Molendijk kan een groene schakel worden tussen het park aan de Ninoofsepoort en het nieuwe Maximiliaanpark.”
"In september of oktober, van zodra de tijdelijke werken van de Haven afgerond zijn, willen we een testfase lanceren"
Molenbeeks schepen van Mobiliteit en Openbare Werken

‘Weg met onnodig verkeer’
De bereikbaarheid van garages, leveringszones en handelszaken moet wel gegarandeerd blijven, maar voor Raïss is er op de Koolmijnen- en Henegouwenkaai in de toekomst geen plaats meer voor transitverkeer.
“Onnodig verkeer moet hier echt weg”, klinkt het. De schepen hoopt ook dat de verloederde Brunfaut-parking opgefrist wordt zodat buurtbewoners er op termijn tegen bewonerstarief van gebruik kunnen maken.
In eerste instantie gaat de gemeente een mobiliteitsstudie bij Brussel Mobiliteit bestellen om na te gaan hoe de herinrichting er concreet kan uitzien.
“Zodra de tijdelijke werken van de Haven afgerond zijn, willen we een testfase lanceren. Normaal gezien kan die er komen vanaf september of oktober.”
Tijdlijn en financieel plaatje
Ondertussen verwacht Raïss steun van Brussel Mobiliteit en Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen), die in een reactie aan BRUZZ laat weten dat het Gewest al jaren “vragende partij” is om op de Koolmijnen- en de Henegouwenkaai meer ruimte te geven aan voetgangers, fietsers en extra groen. “Ik ben heel tevreden dat Molenbeek nu ook mee wil. We gaan er volop aan meewerken.”
Raïss hoopt binnenkort de koppen een eerste keer bij elkaar te steken. “Er zijn al informele contacten geweest, maar we willen nu een tijdlijn vastleggen en nagaan wat er financieel mogelijk is. Ik heb er een positief gevoel bij. Dit stuk Molenbeek snakt al jaren naar kwalitatieve publieke ruimte.”
Volgens de Vooruit-politica kan Molendijk uitgroeien tot een referentieproject, voor de buurt en met het oog op de Molenbeekse kandidatuur voor Europese Culturele Hoofdstad 2030.
“Ook de brug aan De Witte de Haelenstraat, het kruispunt aan de Vlaamsepoort en omliggende straten maken deel uit van het plan. Voor handelaars liggen er dan weer kansen op het vlak van zichtbaarheid, extra ruimte voor terrassen en fietsstallingen voor klanten.”

©
Kabinet Saliha Raïss
| “Ook de brug aan De Witte de Haelenstraat, het kruispunt aan de Vlaamsepoort en omliggende straten maken deel uit van het plan", aldus Raïss.
Lees meer over: Brussel-Stad , Sint-Jans-Molenbeek , Mobiliteit , Stedenbouw , Henegouwenkaai , Koolmijnenkaai , Saliha Raiss , Molendijk , Vlaamsepoort , heraanleg
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.