Maandag is de Haven van Brussel gestart met de werken om de wankele Henegouwenkaai in Sint-Jans-Molenbeek te stabiliseren. Vanop een drijvend ponton worden zware ‘metaalslakken’ tegen de kademuur geplaatst. Volgend jaar moet er een definitieve herstelling komen.

©
Peter Dhondt - BRUZZ
| De Henegouwenkaai kampt met stabiliteitsproblemen en is sinds juli 2024 afgesloten.
Werken om Henegouwenkaai tijdelijk te stabiliseren zijn gestart
"De werken bestaan uit het aanbrengen van een laag metaalslakken, waarop vervolgens een laag beton wordt gegoten”, zo legt woordvoerder Ben Dragon uit in een mededeling. “Dankzij deze methode kunnen de structuren doeltreffend worden gestabiliseerd, zonder negatieve impact op het ecosysteem van het kanaal.”
“Volgens de voorlopige planning van de aannemer zullen de werken ongeveer twee maanden duren. Als alles volgens plan verloopt. Het budget bedraagt ongeveer één miljoen euro en wordt gedragen door de Haven van Brussel.” Het werk wordt uitgevoerd door de firma De Roeck, “gespecialiseerd in dit soort operaties”, zo zegt het havenbedrijf.
Na afloop van de werken zal de stabiliteit van de kade worden gecontroleerd. Als de resultaten positief zijn, kan Brussel Mobiliteit bekijken of de kade gedeeltelijk weer kan worden opengesteld voor het verkeer.
Weer open
Volgens de haven zou dat kunnen voor vrachtwagens tussen de Gentsesteenweg en de Zwart Paardstraat. Het verdere gedeelte tot aan het Meiningerhotel zou alleen voor auto’s kunnen worden geopend. Ook de Fatima Mernissibrug zou bij een positief resultaat weer open kunnen gaan voor voetgangers en fietsers.
“Tijdens deze tijdelijke ingreep wordt een technische audit van alle kademuren voorbereid en wordt binnenkort een overheidsopdracht gelanceerd voor de definitieve herstelling van de muur aan de Henegouwenkaai”, zo leest het bericht van de haven verder. “Deze werken zouden begin volgend jaar van start gaan, op voorwaarde dat de procedures vlot verlopen en dat er voldoende budget beschikbaar is. Anders moet de Haven de werken mogelijk over een langere periode spreiden”, zo waarschuwt het havenbedrijf.
Tenslotte meldt de Haven dat het drijvend ponton de scheepvaart op het kanaal Brussel-Charleroi niet hindert.
De stabiliteitsproblemen aan de Henegouwenkaai werden in de zomer van 2024 ontdekt nadat schade was vastgesteld. De lange sluiting van de kaai gaf volgens het museum MIMA de doorslag bij de beslissing om het bekende Molenbeekse museum definitief te sluiten.
Lees meer over: Brussel , Sint-Jans-Molenbeek , Samenleving , Henegouwenkaai , Brussel Mobiliteit , Haven van Brussel , kanaal brussel-charleroi , stabiliteitsproblemen