Het Meiserplein in de toekomst, zonder rotonde en met meer groen.

Heraanleg Meiser: 'Een verbetering, maar de auto krijgt nog te veel ruimte'

© BRUZZ
12/03/2024

Gideon Boie van verkeersveiligheidsorganisatie Heroes for Zero vindt de plannen om het Meiserplein aan te pakken een hele verbetering. Toch zijn er nog pijnpunten: “Alles staat of valt met de conflictvrije verkeersregeling voor voetgangers en fietsers.”

Deze maandag startte het openbaar onderzoek voor de heraanleg van het Meiserplein in Schaarbeek, berucht vanwege zijn chaotische inrichting. In die nieuwe plannen wordt de grote rotonde vervangen door twee aparte kruispunten, nieuwe fietspaden en meer groene publieke ruimte. Volgens Brussel Mobiliteit wordt het plein zo veiliger en overzichtelijker.

Professor Gideon Boie (KULeuven) is architect en verbonden aan Heroes for Zero, een vzw die streeft naar nul doden of zwaargewonden in het Brusselse verkeer. Hij is tevreden dat het beruchte Meiserplein in Schaarbeek wordt aangepakt: “Er is nu eindelijk een concreet plan, dat op zich is al een stap vooruit. Het Meiserplein is een gevaarlijk zwart punt. Al vijftien jaar hoor ik voorstellen om de situatie te verbeteren, maar er kwam steeds niets van terecht.”

Toch behoudt het vernieuwde plein volgens hem nog te veel ruimte voor de auto: “De auto krijgt nog steeds voorrang, terwijl de focus eigenlijk op de actieve weggebruikers - voetgangers en fietsers - zou moeten liggen. Dat is een overblijfsel uit het verleden.”

"Richting het centrum komen er drie rijvakken, richting de ring zelfs vijf! Ik noem dat de kortste en breedste autostrade van Brussel"

Gideon Boie

Heroes for Zero

Ook de keuze om de twee kruispunten te verbinden met een brede weg vindt hij absurd: “Richting het centrum komen er drie rijvakken, richting de ring zelfs vijf! Ik noem dat de kortste en breedste autostrade van Brussel.” Boie stelt een alternatief voor: “Een van die rijvakken kan perfect gereserveerd worden voor een busstrook. Over het plein lopen veel buslijnen, en die bussen staan vandaag al te vaak vast op het plein.”

Volgens Pieterjan Desmet, woordvoerder van Brussels Minister voor Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) is die busstrook niet nodig: “We zetten in op een intelligente verkeerslichtenregeling: bussen zullen daardoor vanaf de busstrook op de Leuvensesteenweg als eerste groen licht krijgen. Zo worden ze niet gehinderd door het andere verkeer.”

Ook voor Boie is een betere regeling van de verkeerslichten cruciaal voor de verkeersveiligheid: “Nu moeten voetgangers oversteken terwijl afslaand autoverkeer tegelijkertijd groen licht heeft. Dat moet aangepast worden.” Hij roept zelfs op om daarvoor niet te wachten op de heraanleg: “Ze kunnen zo’n conflictvrije regeling, waarbij verkeersstromen elkaar niet kruisen, morgen al invoeren. Dat zou de situatie op het plein voor voetgangers en fietsers al een stuk veiliger maken.”

Grotendeels conflictvrij

Volgens Desmet is het kruispunt al zo veel mogelijk aangepast: “We hebben in 2022 met de quick wins de verkeerslichten al geoptimaliseerd. Maar het is technisch niet mogelijk om het huidige plein helemaal conflictvrij te maken.”

Het vernieuwde Meiserplein zal wel grotendeels conflictvrij zijn. Al zullen sommige voetgangers toch nog tegelijk groen krijgen met afslaande auto’s: “Zes van de zeven zebrapaden worden conflictvrij,” verduidelijkt Desmet. “Enkel wanneer je rechts afslaat van de Reyerslaan richting de Leuvensesteenweg zullen auto’s en voetgangers nog tegelijk groen krijgen.” Maar ook hier spelen de verkeerslichten een belangrijke rol: “Voetgangers zullen eerder groen krijgen en zo eerder kunnen oversteken dan de afslaande auto’s.”

Brussel Mobiliteit mikt op begin 2025 om met de heraanleg van start te gaan.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni