Heraanleg Meiserplein laat op zich wachten

© Bart Dewaele
| Kruispunten Meiserplein.

Het blijft wachten op een heraanleg van het Meiserplein in Schaarbeek, een van de zwartste verkeersknooppunten in het Brussels Gewest. Door de coronacrisis liep de planning bovendien vertraging op. "Dit is schuldig verzuim van de Brusselse regering", foetert parlementslid Cieltje Van Achter (N-VA).

Het Meiserplein is een van de kruispunten die de BRUZZ-gebruikers tot ‘gevaarlijkste van Brussel’ uitriepen. Wie er ooit over moest, begrijpt waarom. De plek is allesbehalve een plein maar een soort complexe rotonde – die er officieel geen is – waar dan nog eens een stadssnelweg is aan gekleefd met vijf tot zes rijstroken. Om het geheel compleet te maken is Meiser bovendien een tramknooppunt.

Stilstand op 'Place Misère'

De situatie op wat in de volksmond Place Misère wordt genoemd, sleept al jaren aan. Al in 2005 werd een studie aangekondigd naar een heraanleg van het Meiserplein, maar op de plaats zelf is er sindsdien nog maar weinig veranderd. "Het is een complexe situatie", zegt minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen), die de belofte maakte om tijdens haar legislatuur het zwart kruispunt aan te pakken. "Alle dossiers in de Reyersbuurt zijn aan elkaar verbonden."

De stilstand in het dossier irriteert de oppositie. "Al vijf jaar wordt er een studie voor een tramtunnel onder het Meiserplein aangekondigd. Maar men is daar nog steeds niet mee gestart”, aldus N-VA-fractievoorzitter Cieltje Van Achter in Het Laatste Nieuws. "Alle beloftes over een heraanleg waren leugens. Meer zelfs, het dossier belandt blijkbaar opnieuw op de tafel van de Brusselse regering. We zijn dus terug naar af."

De Schaarbeekse N-VA-politica noemt het gebrek aan daadkracht schuldig verzuim van de Brusselse mobiliteitsministers. "De budgetten zijn nochtans voorzien. Verkeersveiligheid zou een van de prioriteiten van de Brusselse regering worden. Als je dan ziet dat het Meiserplein jaar na jaar wordt genegeerd dan is men toch echt verkeerd bezig. Ik hoop oprecht dat er geen zware ongevallen meer gebeuren op dit plein", aldus Van Achter.

Studies moeten nog starten

Volgens Van den Brandt zijn de resultaten van de impactstudie naar de ontwikkelingen op de Reyerslaan net binnen. Op basis daarvan zal een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning voor het Meiserplein onderzocht worden. Ze bevestigt dat ook Beliris, dat 9 miljoen euro uittrekt voor studiewerk, nog moet starten met haar onderzoek naar de ondergrondse tramverbinding.

De groene mobiliteitsminister wijt de vertraging aan de coronacrisis en de lange regeringsonderhandelingen op federaal niveau. Van den Brandt stelt wel dat de Brusselse regering "de komende maanden" zal beslissen over de herinrichting. Een timing en budget kan ze nog niet kwijt, behalve dan dat van de MIVB. De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij beschikt over een investeringsplan van 96 miljoen euro voor de realisatie van het project in de komende vijf jaar.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?