© google | Het Meiserplein: chaos troef

Waarom de heraanleg van het Meiserplein zo lang duurt

Kris Hendrickx
© BRUZZ
18/12/2018

Deze dinsdag was er nog maar eens een ongeval met een fietser op het Meiserplein, Place Misère in de volksmond. Dat het plein er nog steeds zo belabberd bijligt heeft te maken met twee gelinkte dossiers: de renovatie van de Reyerstunnels, en de heraanleg van de Reyerslaan.

Een zee van asfalt, een rondpunt waarover een tramlijn rijdt met direct ernaast een zesvaksbaan. Mocht er een verkiezing voor meest chaotische verkeerssituatie in Brussel bestaan, dan zetten we ons geld op het Meiserplein.

De situatie op Place Misère, zoals de plek wel eens genoemd wordt, sleept bovendien al decennia aan. Hoe komt dat?

Eerst tunnels, dan laan, dan plein

“We kunnen het plein pas aanpakken als een aantal andere voorwaarden vervuld zijn,” legt Mathias Dobbels, de woordvoerder van minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) uit. “Eerst moeten de plannen voor de Reyerslaan af zijn. Die wordt een stadsboulevard met meer ruimte voor fietsers en voetgangers en die logica willen we ook over het Meiserplein doortrekken.”

De nieuwe Reyerslaan komt er na de afbraak van het kaduke Reyersviaduct door de huidige gewestregering.

De heraanleg van die laan kan op zijn beurt pas starten als de Reyerstunnels gerenoveerd zijn. Het kabinet van Smet hoopt dat die werf begin volgend jaar afraakt.

Tegelijk voert Beliris een studie uit naar de geplande tramtunnel onder het Meiserplein. Die tunnel zal de verkeerssituatie bovengronds alvast een beetje vereenvoudigen. Een eerder idee om zowel een tram- als een autotunnel te bouwen werd enkele jaren geleden afgevoerd.

Voorlopige maatregelen

Het is dus wel degelijk de bedoeling om het plein helemaal te herdenken, alleen is het vandaag nog helemaal niet duidelijk hoe dat plein er zal uitzien of wanneer die werken zullen plaatsvinden. “Het is iets voor de middellange termijn”, klinkt het bij de bevoegde minister.

Het kabinet van Smet wil na het recente ongeval wel nog eens alle betrokkenen rond de tafel brengen om te kijken of er voorlopige maatregelen kunnen komen om de situatie op het plein de volgende jaren toch al wat te verbeteren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek, Mobiliteit, Stedenbouw, Meiserplein, Pascal Smet, verkeersveiligheid

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni