Er is nog altijd geen bouwvergunning om het Meiserplein bovengronds opnieuw aan te leggen (archief)

Heraanleg Meiserplein volledig op dood spoor

SDS
© BRUZZ
18/01/2018

De al decennialang geplande heraanleg van het Meiserplein staat nog nergens, heeft minister-president Rudi Vervoort (PS) woensdag toegegeven in de commissie Territoriale Ontwikkeling. De regering heeft nog altijd het Gewestelijke Bestemmingsplan (GBP) niet gewijzigd, laat staan een bouwvergunning aangevraagd.

De minister-president antwoordde woensdag op vragen van de parlementsleden Bernard Clerfayt (Défi) en Arnaud Verstraete (Groen) – respectievelijk ook burgemeester in Schaarbeek en nieuwbakken gemeenteraadslid.

Vervoort bevestigde in de commissie dat de regering nog geen enkele wijziging van het Gewestelijke Bestemmingsplan heeft aangevraagd, wat de hele heraanleg van het plein logischerwijs doet opschuiven.

Drie jaar geleden al besliste de regering om geen autotunnel onder het Meiserplein aan te leggen, maar een tramtunnel te bestuderen, om de openbare ruimte bovengronds aangenamer te maken. Via de tunnel zouden meer trams op tramlijn 7 kunnen rijden, de meest verzadigde tramlijn van het gewest.

Federaal Brusselfonds Beliris beschikt al drie jaar over een budget om de bovengrondse heraanleg van het plein te betalen, maar wacht nog altijd op instructies van het Brussels gewest om zijn architecten een precieze opdracht te kunnen geven.

“Dat gaat dus nog langer duren”, betreurt burgemeester Clerfayt in de krant La Dernière Heure. “Het eerste Gewestelijke Bestemmingsplan uit 1994 bevestigde al dat het Meiserplein een van de tien plekken in Brussel was die prioritair moesten aangepakt worden.”

“We zullen waarschijnlijk nog 25 jaar moeten wachten vooraleer het Gewest zich aan dat engagement houdt. En dan nog! Er is nog altijd geen enkele vooruitgang. De minister-president heeft net bevestigd dat zijn regering twee jaar geleden een onderzoek naar een tramtunnel onder het plein heeft besteld, maar dat dat onderzoek nog altijd niet gestart is! Er is zelfs nog geen wijziging van het gewestelijk bestemmingsplan, wat een essentiële voorwaarde is voor de aanvraag van een bouwvergunning is.”

Project Parkway

Vervoort zei verder nog dat de MIVB de mogelijkheden bestudeert om extra openbaar vervoer in te leggen aan de nieuwe Reyers-site, dat zou moeten beantwoorden aan de noden van de nieuwe bewoners en handelaars daar. "Voor wat de ontsluiting van de site op het vlak van openbaar vervoer betreft, vertrekken we in de eerste plaats van het bestaande aanbod", zei de minister-president. "De efficiëntie, kwaliteit en frequentie zullen gradueel verhoogd worden. De filosofie is om tegelijk ambitieus en realistisch te zijn."

In haar laatste samenkomst van 2017 heeft de regering beslist om de E40 en de A12 op het grondgebied van het Brussels gewest niet langer als snelweg in te kleuren, antwoordde Vervoort verder nog op een vraag van Clerfayt over de stand van zaken van het Parkway-project. Zo kan de regering er de snelheidslimieten verlagen.

Minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) is begonnen met het noodzakelijke overleg met het Vlaamse Gewest daarover.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek, Mobiliteit, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie