Brussel schrapt autotunnel onder Meiserplein

© Bart Dewaele

De Brusselse regering verwijst het prestigieuze plan om een tunnel voor het autoverkeer te graven onder het Meiserplein naar de prullenmand. Er komt wel nog altijd een tunnel voor trams.

Dat staat maandag in De Standaard, La Libre Belgique en La Dernière Heure.

Duizenden auto's overspoelen dagelijks het Meiserplein in Brussel, wat tot heel wat verkeerschaos leidt. Daarom besliste de Brusselse regering in maart 2013 om twee tunnels te graven onder het plein, een voor auto's en voor het openbaar vervoer.

Dat zou de leefbaarheid ten goede komen, was de redenering. Maar die tunnel voor auto's komt er niet, zo melden Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) en minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) op basis van een nieuwe studie.

"De reden is simpel. We verbeteren er de levenskwaliteit niet mee", zegt Smet. Uit de nieuwe berekeningen blijkt dat 40 tot 50 procent van het autoverkeer ondergronds zou gaan. Maar de afwikkeling van de drukke kruispunten, die tot veel overlast leiden, zouden nog steeds bovengronds gebeuren. 

"De impact op de levenskwaliteit is niet groot genoeg om de investering te verantwoorden", aldus Smet aan FM Brussel. De tunnel vertegenwoordigt een geschatte investering van 160 miljoen euro. 

Ander argument om de tunnel te laten vallen is dat de tunnelmonden ervoor zouden zorgen dat voetgangers over honderden meter niet kunnen oversteken. "De tunnel was een project van de vorige legislatuur, die achterhaald is door de beslissing van de huidige regering om het Reyersviaduct af te breken. We gaan de ene barrière tussen wijken niet afbreken om er een nieuwe te bouwen."

Gejuich
De regering houdt wel vast aan een tunnel voor trams. "Die komen in conflict met voetgangers, fietsers en het andere verkeer, dus die blijft nodig", aldus Smet. "Bovendien wordt een van de twee lijnen in de toekomst waarschijnlijk een metro. 

Het schrappen van de tunnel betekent volgens Smet dat de definitieve heraanleg van de Reyerslaan tot leefbare stadsboulevard makkelijker wordt.

Smet noemt de schrapping geen besparing, maar een beslissing "die aansluit bij de nieuwe visie op stedelijkheid in de hoofdstad". Daar passen volgens hem ook de voetgangerszone en de afbraak van het Reyersviaduct in. "De Brusselaar omarmt dat ook. Ik verwacht dan ook geen tegenstand voor het schrappen van de tunnel, ik verwacht gejuich."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?