Meiserplein verkeer 04
© Bart Dewaele

Ecolo stelt Meisertunnels in vraag

© brusselnieuws.be
24/09/2014

De afbraak van het Reyersviaduct is een belangrijk nieuw gegeven voor de toekomst van het Meiserplein. "We moeten ons afvragen of 250 miljoen euro spenderen aan een dubbele tunnel nog wel zinvol is", stelt Ecolo Schaarbeek.

Na de afbraak van het Reyersviaduct wil de Brusselse regering werk maken van de ondertunneling van het Meiserplein. Op termijn zou de tramtunnel die nu eindigt voorbij station Diamant doorgetrokken worden tot in de Rogierlaan. Daarnaast moet er een autotunnel komen voor het doorgaand verkeer op de Middenring (as Reyerslaan-Generaal Wahislaan). De tunnels moeten toelaten om van het Meiserknooppunt een aangenaam plein te maken.

De Schaarbeekse Ecolo'ers Isabelle Durant en Vincent Vanhalewyn stellen zich echter vragen bij het nut van de tunnels. "De beslissing om die te graven dateert van voor de beslissing om het Reyersviaduct af te breken", zeggen ze in Le Soir. "De autotunnel zal veel ruimte vragen. Zal er dan nog wel plaats zijn voor de beloofde stadsboulevard?"

De tunneloptie moet kortom opnieuw bestudeerd worden, rekening houdend met de geplande afbraak van het viaduct. "We mogen de ene stadsautostrade niet vervangen door een andere en moeten ons afvragen of het nog zinvol is 250 miljoen euro te spenderen aan die twee tunnels. Met dat geld kunnen we 25.000 plaatsen creëren in het onderwijs of 50 tot 70.000 overstapparkings financieren om de auto uit de stad te houden."

Woensdag zal Ecolo, in Schaarbeek in de meerderheid, de gemeenteraad via een motie vragen om er bij het Gewest op aan te dringen het nut van de tunnels opnieuw te bestuderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek, Samenleving, Politiek

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni