Innovatief of experimenteel? Bouwbedrijf zegt oplossing te hebben voor impasse Metro 3

Maxime Simon
© Belga - BRUZZ
08/02/2024
Updated: 08/02/2024 19.30u

Bouwbedrijf Denys Global heeft donderdag op een persbijeenkomst een nieuwe piste gelanceerd zodat voor de graafwerken van de tunnel onder het Zuidpaleis het gebouw niet ontmanteld moet worden. De werf zou daarbij grotendeels ondergronds plaatsvinden. De MIVB zegt in een reactie dat ze de techniek kennen, maar dat die indertijd als te experimenteel en dus te risicovol werd beschouwd.

Het Brusselse Metro 3-project, dat het zuidelijke deel van de stad moet verbinden met het noordelijke deel in Evere - van halte Albert in Sint-Gillis tot de stelplaats in Haren - kent heel wat obstakels.

Zo liggen de graafwerken voor de metrotunnel in het noorden van de stad sinds april 2023 stil, worden er voorzorgsmaatregelen genomen voor de stabiliteit van het gemeentehuis van Schaarbeek en wordt het Brusselse iconische Zuidpaleis van binnenuit ontmanteld om er een verbindingstunnel te graven.

De kostprijs voor de huidige plannen voor Metro 3 liepen al op tot 4 miljard euro.

Drastische daling

De nieuwe 'dreamcutter'-techniek zou volgens bouwbedrijf Denys het project heel wat sneller kunnen laten verlopen. "We hebben een machine ontwikkeld samen met een grote Duitse speler, het bedrijf Bauer", aldus Johan Van Wassenhove, de CEO van Denys.

"De machine kan onmiddellijk worden ingezet, waardoor we kunnen garanderen dat het Zuidpaleis niet moet worden afgebroken."

Volgens Van Wassenhove kan de kostprijs voor de graafwerken van de tunnel tussen het Zuidstation en de verbinding met het noordelijke gedeelte van Metro 3 gedrukt worden tot een bedrag van om en bij 67 miljoen euro.

Een drastische daling van de kosten vergeleken met de geraamde 400 miljoen voor de huidige techniek. Bovendien zou het Zuidpaleis gedurende de werken quasi volledig toegankelijk zijn voor het publiek en de buurt.

Lees de reactie van minister van Mobiliteit, Elke Van den Brand, onder de foto.

25 oktober 2023: Zuidpaleis, kant Lemonnierlaan, met de werf voor metrohalte Toots Thielemans en Metro 3
© Jasmijn Post/BRUZZ | 25 oktober 2023: Zuidpaleis, kant Lemonnierlaan, met de werf voor metrohalte Toots Thielemans en Metro 3.

Experimentele methode

Volgens de MIVB zijn alle mogelijkheden voor het creëren van de tunnel onder het Zuidpaleis bestudeerd. "Het voorstel van Denys is een experimentele methode met veel risico's en geen garantie dat het in orde zou komen", aldus de vervoersmaatschappij.

"Bovendien is de methode nog nooit toegepast in reële omstandigheden en zijn er een aantal factoren - zoals de beperkte hoogte van 2,2 meter als werkingsgebied - niet in rekening gebracht door Denys."

"In eerste instantie is het voorstel van Denys niet weerhouden, maar als morgen blijkt dat de methode betrouwbaar is en zo het Zuidpaleis gevrijwaard kan worden, dan is dit wel degelijk een optie", reageert Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).

In maart wordt het initiatief voorgesteld tijden een parlementaire commissie over Metro 3.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Mobiliteit, Zuidpaleis, aanleg metro 3, Denys

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie