Brussel Mobiliteit wil het Louizaplein heraanleggen met een breder, afgescheiden fietspad terwijl het aantal rijstroken voor auto’s wordt gereduceerd tot één. Nog tot 23 januari loopt een openbaar onderzoek voor de vergunningsaanvraag.

©
Urban.brussels
Openbaar onderzoek geopend voor heraanleg Louizaplein met meer ruimte voor fietsers
Lees ook: Deel tickets tunnelrave Listen Festival terugbetaald: ‘Moesten van drie naar twee tunnels'
Oorspronkelijk had het Louizaplein drie rijstroken, maar door een tijdelijke "coronafietspad", werd dit eerder al teruggebracht tot twee. Brussel Mobiliteit wil de drie rijstroken voor het autoverkeer nu voorgoed terugbrengen tot één rijbaan van 4,5 meter breed. Daarnaast komt een verharde bufferzone te liggen van een halve meter breed om vervolgens over te gaan in een comfortabel fietspad van 2,5 meter breed.
Dit nieuwe fietspad vervangt de bestaande wegmarkeringen voor fietsers die dateren uit 2020. “Het terugbrengen van het aantal rijstroken is bedoeld om de stroom van gemotoriseerde voertuigen te vertragen, hun snelheid te beperken en een respectvoller gedrag ten opzichte van fietsers en voetgangers aan te moedigen”, aldus Brussel Mobiliteit.
De bufferzone dient dan weer als een duidelijke fysieke scheiding die de leesbaarheid van de weg verbetert en gevaarlijke interacties tussen fietsers en autoverkeer vermindert. De zone is wel overbrugbaar voor uitzonderlijk vervoer.
Buurtbewoners hebben nu nog tot 23 januari de kans om de plannen voor de heraanleg in te kijken en eventuele bezwaren en opmerkingen door te geven. De overlegcommissie, bestaande uit vertegenwoordigers van de gemeente en het gewest, zal samenkomen op 4 februari om een advies uit te brengen over de vergunningsaanvraag.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Louizaplein , fietspad , openbaar onderzoek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.