De gemeente Molenbeek geeft een negatief advies over tramlijn 15 en de heraanleg van de Picardstraat. Volgens het schepencollege zijn er nog te veel onduidelijke punten, zoals de geschrapte parkeerplaatsen en de verkeersveiligheid rond de scholen. "Het project met tram 15 zal leiden tot vlotter openbaar vervoer, meer verkeersveiligheid - ook rond de scholen - en meer vergroening," reageert uittredend minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt (Groen).
Hoewel er ook buslijnen zijn onderzocht, komt de tram als beste optie naar voren in het effectenrapport van Brussel Mobiliteit, dat zo'n 600 pagina’s telt.
Molenbeek wil grondiger onderzoek naar tramlijn die Belgica met Noordstation verbindt
Het openbaar onderzoek voor de nieuwe tramlijn 15, die het Noordstation verbindt met metrostation Belgica, is zo goed als afgerond. Bij de aanleg van de tram worden ook de straten en de openbare ruimte langs de route vernieuwd.
De gemeente Molenbeek geeft evenwel een negatief advies voor het project. Het schepencollege vreest voor het risico op toenemende verkeersdrukte in woonstraten, het verdwijnen van parkeerplaatsen zonder alternatieven en een verhoogde onveiligheid aan scholen en crèches.
“Het project heeft een grote impact op het dagelijks leven van de buurtbewoners, maar het overleg met de gemeente is quasi onbestaande gebleven,” stelt het Molenbeekse schepencollege in een persbericht donderdagnamiddag. “We zijn niet tegen openbaar vervoer, maar ook niet bereid om eender welke prijs te betalen.”
Transparant en meer inspraak
Daarnaast wijst Molenbeek op een gebrek aan degelijke verkeerssimulaties, een onderschatting van de overstromingsrisico’s en het ontbreken van een uitgewerkt plan voor de coördinatie met andere werven. Ook realistische alternatieven – zoals een hoogwaardig bussysteem – zouden onvoldoende onderzocht zijn.
Volgens de gemeente heeft ze herhaaldelijk signalen gegeven aan het Brussels Gewest en aan minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). In juli 2023 werd een officiële brief gestuurd, gevolgd door een spoedoverleg in december. “Toch bleef elke structurele reactie uit", zegt schepen van Stedenbouw, Josiane Dostie (PTB/PVDA).
Tijdens een tussenkomst in het Brussels Parlement op 13 juni gaf de minister aan dat mogelijke oplossingen moeten wachten op de vorming van een nieuwe Brusselse gewestregering. Dat leidt tot frustratie bij het Molenbeekse schepencollege, dat pleit voor een nieuw openbaar onderzoek: transparant, technisch onderbouwd en met meer inspraak van omwonenden.
Lees verder onder de afbeelding.

©
Brussel Mobiliteit
| Het tracé van de nog aan te leggen tramlijn 15.
'Risico's werden in kaart gebracht'
"Tram 15 zal leiden tot vlotter openbaar vervoer, meer verkeersveiligheid - ook rond de scholen - en meer vergroening," zet minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt (Groen) de puntjes op de i. "Dit project zal de Bolivarlaan en de Picardstraat vergroenen en transformeren tot moderne stadsboulevards waar het aangenaam vertoeven is voor alle bewoners. Bovendien zorgt de tram voor een betere verbinding langs Thurn en Taxis en het noordwesten van Brussel."
Het openbaar onderzoek duurde lang, zo nam de uitgebreide analyse van urban.brussels meer dan een jaar in beslag. Het vorige schepencollege van Molenbeek zou wel degelijk betrokken zijn geweest bij het project. Volgens ingewijden heeft Molenbeek haar eisen tijdens verschillende overlegmomenten kunnen formuleren. Ook vonden meerdere overlegmomenten plaats tussen de minister en de burgemeester. Bovendien werd op de officiële brief wel een antwoord geformuleerd.
Hoewel er ook buslijnen zijn onderzocht, komt de tram als beste optie naar voren in het effectenrapport van Brussel Mobiliteit, dat zo'n 600 pagina’s telt. Daarin zijn ook de verkeerssimulaties, de impact op de schoolomgeving en overstromingsrisico’s in kaart gebracht.
Ook een oplossing voor de geschrapte parkeerplaatsen - het gaat om zo'n 127 plekken in de Picardstraat - is in voorbereiding. Er zou een deal met vastgoedontwikkelaar Nextensa op tafel liggen om extra parkeergelegenheid te creëren. Een doorbraak wordt niet verwacht voor de komst van een nieuwe Brusselse regering.
Einde openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek naar tramlijn 15 liep donderdag af. Daarna wordt duidelijk welk advies Brussel-Stad zal geven, net als andere betrokken partijen, zoals de MIVB. In totaal werden 281 bezwaarschriften ingediend door burgers en organisaties.
Burgemeester Claire Vandevivere (LBJette, Les Engagés) van Jette heeft intussen aan BRUZZ laten weten dat haar gemeente een positief noch een negatief raadgevend advies zal afleveren voor het project. De gemeente neemt geen positie in. Het Jetse schepencollege erkent namelijk dat er een aantal positieve punten zijn aan het voorgestelde project, maar maakt zich ook zorgen over een aantal elementen.
Positieve en negatieve punten
Zo stelt Jette zich vragen bij de hoge kosten voor de nieuwe tramlijn, de nieuwe verkeerssituatie aan de eindhalte Belgica (net op grondgebied Jette) en het verdwijnen van heel wat parkeergelegenheid, "in een wijk waar al heel wat parkeerplaatsen zullen verdwijnen door andere projecten."
De gemeente vraagt zich bovendien af of de lijn niet vervangen kan worden door een verbetering van de bestaande buslijn 14. Ook wil Jette dat de MIVB onderzoekt om de tram, als die er toch zou komen, kan worden doorgetrokken naar de Broustinlaan en het UZ Brussel.
Ook een alternatieve route richting Heizel moet volgens Jette tot de mogelijkheden behoren nu Vlaanderen het project van een sneltram naar Willebroek in de koelkast steekt.
Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Mobiliteit , MIVB , tram 15 , Brussel Mobiliteit , openbaar onderzoek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.