| Een ontwerptekening van de sneltram langs de A12 (archief).

Vlaamse regering zet sneltram Brussel-Willebroek ‘on hold’, Groen en Vooruit misnoegd

TB
© BRUZZ - Belga
13/06/2025
Updated: 13/06/2025 17.03u

Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) heeft aangekondigd dat er de komende regeerperiode geen budget wordt vrijgemaakt voor de tram langs de A12. Dat meldt VRT Nieuws en wordt aan BRUZZ bevestigd door haar kabinet. Het project is voor de Vlaamse regering 'geen prioriteit' meer, haar Brusselse evenknie Elke Van den Brandt (Groen) reageert verbolgen.

De beslissing om het project te pauzeren komt er nadat De Ridders partijgenoot en burgemeester van Londerzeel, Nadia Sminate (N-VA), donderdag in het Vlaams Parlement had aangegeven het nut van de tramlijn niet langer in te zien. De plannen voor een 'sneltram' langs de A12 bestaan al sinds 2013, maar liepen veel vertraging op.

"Initieel zou de sneltram tot Brussel-Noord rijden, maar die plannen zijn geschrapt", zo verklaarde Sminate. "De eindhalte van de tram zou bij het Heizelstadion zijn, maar daar heeft de Londerzelenaar niets aan."

"De meerwaarde voor mijn inwoners zou uiteraard zijn dat ze tot op hun werk aan het Noordstation raken", klonk het bij het N-VA-parlementslid. "Veel Londerzelenaren werken immers in de Noordwijk. Maar nu zie ik dus vooral lasten voor Londerzeel en geen lusten voor mijn gemeente."

'Geen prioriteit'

In een reactie aan VRT Nieuws bevestigt Vlaams minister De Ridder donderdag dat de tramverbinding ‘geen prioriteit’ meer is voor de huidige Vlaamse regering. "Ik heb inderdaad de opdracht gegeven aan De Werkvennootschap om verdere stappen on hold te zetten", zo zegt De Ridder. "Het project wordt te weinig gedragen door de lokale besturen. Kijk maar naar de reactie van de burgemeester van Londerzeel."

"Ook is er grote onduidelijkheid over wat er op Brussels grondgebied gaat gebeuren. Het idee was dat de tram zou doorrijden naar Brussel-Noord, maar nu zou die maximaal tot op de Heizel rijden. Dat maakt de maatschappelijke kosten-batenanalyse niet meer positief”, zo verklaart De Ridder haar beslissing.

20250613_annick_de_ridder_fd35caa2-belgaimage-114775807.jpg

Belga image

| Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder (N-VA)

'Nonsens'

Maar volgens Brussels mobiliteitsminister Van den Brandt is dat ‘nonsens’. “De N-VA verzint een Brusselse beslissing, die gewoon niet bestaat." In een geschreven reactie laat ze weten helemaal niet opgezet te zijn met de beslissing. “In elke voorbereidende stap voor de sneltram tot nu toe werd gewerkt met hetzelfde gegarandeerde Brusselse tracé via grotendeels al bestaande tramsporen vanaf de Heizel tot aan Brussel-Noord. Dat tracé staat trouwens ook al jaren in de info-brochures van de Vlaamse administratie, De Werkvennootschap, over dit project.”

Van den Brandt wijst de partij van minister De Ridder en burgemeester Sminate met de vinger. “Waarom zet de N-VA dit nu plots ‘on hold’?”, klinkt het. “Wil Vlaanderen dan pendelaars in de auto richting Brussel blijven duwen terwijl ze de alternatieven begraven?”

“Iedereen is het erover eens dat we net méér openbaar vervoer nodig hebben om de files aan te pakken", zo gaat Van den Brandt verder, "en deze sneltram heeft een groot potentieel. De kosten-batenanalyse toont aan dat de baten minstens twee keer groter zijn dan de kosten.”

'NIMBY-reflex'

Ook De Ridders coalitiepartner in de Vlaamse regering, Vooruit, heeft bij monde van Vlaams parlementslid Hans Bonte misnoegd gereageerd op de beslissing van de Vlaamse minister. Hij vindt het ongehoord dat het hele project op helling komt te staan.

"Dit is ongezien, een pure NIMBY-reflex (‘Not in my backyard’, red.) van één burgemeester (Nadia Sminate, red.) dreigt een enorme investering van 550 miljoen euro in kwaliteitsvol openbaar vervoer in de Rand in de prullenbak te doen belanden", zo hekelt Bonte.

Hij roept politici uit de regio Halle-Vilvoorde op om "in actie te schieten om deze belangrijke investering voor onze regio niet verloren te laten gaan".

Brabantnet

De sneltram langs de A12 moest pendelaars uit de Noordrand rond Brussel een alternatief bieden voor de auto. De lijn zou naast Londerzeel ook de (deel)gemeenten Willebroek, Wolvertem, Meise en Strombeek-Bever verbinden met de Heizel. Daarna moest de tram via Jette en de Maritiemwijk doorrijden naar het Brusselse Noordstation.

De tram zou 40 minuten doen over het traject tussen Brussel-Noord en Willebroek, 35 minuten sneller dan je er vandaag over doet met de bus van De Lijn. Initieel was de oplevering voorzien voor 2022, in januari raakte nog bekend dat dat toen was uitgesteld naar 2031.

Minister De Ridder heeft vrijdag aangekondigd dat er in de huidige legislatuur geen budget zal worden voorzien voor het project, er zou in totaal 550 miljoen euro nodig zijn om de lijn aan te leggen. Door die beslissing is het nu onzeker of de lijn er ooit komt, het is ook onduidelijk hoeveel geld de Vlaamse regering inmiddels heeft uitgegeven aan studies en voorbereidingen voor het project.

De lijn maakte oorspronkelijk deel uit van het grotere 'Brabantnet', een Vlaams project om sneltramlijnen aan te leggen die Brussel moesten verbinden met Willebroek, Haacht, en de luchthaven van Zaventem. Ook lijnen naar Tervuren, Heist-op-den-Berg en Ninove werden bestudeerd. Intussen zijn alle andere onderdelen van dat plan geschrapt of in de koelkast gezet, behalve de lijn tussen Jette en Brussels Airport. Die werd omgezet in de 'Ringtrambus', een buslijn die wordt bediend met een extra lange bus en deels in eigen bedding rijdt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Brussel-Stad , Jette , Laken , Sint-Jans-Molenbeek , Mobiliteit , Politiek , sneltram , Annick De Ridder , Elke Van den Brandt , Heizel , Nadia Sminate

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni