Nu het uitstel van de strengere lage-emissiezone (LEZ) is geschorst, dreigen 29.000 wagens uit Brussel geweerd te worden. Dat maakt ontslagnemend Brussels minister van Leefmilieu en Klimaat Alain Maron (Ecolo) maandag bekend in het Brussels parlement.
©
Belga
| Ontslagnemend Brussels minister voor Klimaat, Leefmilieu en Volksgezondheid Alain Maron (Ecolo) in het Brussels parlement vandaag.
Schorsing LEZ-uitstel treft 29.000 wagens: 'Zullen redelijke oplossing proberen vinden'
Dat cijfer gaat over het aantal wagens dat in juni de LEZ inreed en volgens de strengere regels, die aanvankelijk waren uitgesteld, de zone niet meer in zouden mogen. Het gaat om 29.000 Euro 5-dieselvoertuigen en Euro 2-benzinevoertuigen, die vanwege de opschorting van het uitstel, nu niet meer in het Brussels gewest zouden mogen rondrijden.
Tijdens een kort actualiteitendebat in het Brussels parlement viel bevoegd minister Maron de partijen MR, PS en Les Engagés fel aan. Het zijn de partijen die hadden aangestuurd op het opgeschorte uitstel van de verstrenging.
Maron beschuldigde hen ervan "met de voeten van de mensen te hebben gespeeld en het openbaar gezag belachelijk te hebben gemaakt" door "een rommeltekst, een vergiftigde beker" door te duwen uit "electorale overwegingen" in de aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen van afgelopen oktober.
Zonder Groenen
Terloops herinnerde de minister eraan dat de invoering van de LEZ in 2018 was besloten door een regering "zonder de Groenen", en dat de regering-Vervoort III, daarna met de Groenen, de verschillende fases van de nieuwe LEZ had opgesteld tot 2035, het jaar waarin voertuigen op fossiele brandstoffen zouden worden verboden.
"De mensen (getroffen door het opgeschorte uitstel van de LEZ-mijlpaal van 2025, red.) hebben te goeder trouw gehandeld. We zullen proberen de meest redelijke oplossing te vinden, zodat ze niet gegijzeld worden door een slecht opgestelde tekst", voegde hij eraan toe.
Tijdens het minidebat sloot Jonathan de Patoul (Défi) zich aan bij Ecolo, hij veroordeelde de "kleine politieke spelletjes" die tot de huidige chaos hebben geleid. De Patoul zei dat de huidige situatie niet te wijten was aan een gebrek aan waarschuwing voor de risico's van rechtsonzekerheid die de opgeschorte maatregel met zich mee zou brengen.
Pascal Smet (Vooruit) pleitte ervoor de maatregel te richten op kwetsbare groepen die economisch niet in staat zijn om een duurder voertuig te kopen om zich in een handomdraai aan de beperkingen aan te passen. Volgens hem stelt het Grondwettelijk Hof deze doelstelling niet ter discussie.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Milieu , LEZ , Alain Maron , Brussels Parlement , Pascal Smet , Jonathan De Patoul , Uitstel LEZ , Grondwettelijk Hof
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.