De werken voor de geplande tramlijn 15 – van Belgica tot het Noordstation - gaan volgens voorlopige schattingen 50 tot 60 miljoen euro kosten. De volgende Brusselse regering moet wel eerst groen licht geven.
©
Brussel Mobiliteit
| Een simulatiebeeld van de nieuwe tram 15, die Belgica en het Noordstation verbindt.
Tram 15 langs Thurn & Taxis kost minstens 50 miljoen euro
De nieuwe tramlijn, die recentelijk een positief advies kreeg, moet het metrostation Belgica via Thurn & Taxis met het Noordstation verbinden. Vandaag bestaat op de lijn alleen een bus. Brussels minister van Mobiliteit en Openbare Werken Elke Van den Brandt (Groen) wil de tramwerken ook aangrijpen om het hele traject te vergroenen. Zo zal aan metrostation Belgica de rotonde op het Werrieplein plaats maken voor groene ruimte.
Van den Brandt werd dinsdag in de commissie Mobiliteit van het Brussels parlement over de plannen ondervraagd door parlementslid Leila Agic (PS), ook gemeenteraadslid in Jette. Zij is tegenstander van de nieuwe tramlijn, omdat de impact van de werken op de bewoners volgens haar te ingrijpend is.
©
Brussel Mobiliteit
| Simulatie van de zone Werrie na de komst van tramlijn 15.
Parkeerplaatsen
Zoals bij andere groene heraanlegplannen, ligt het verdwijnen van parkeerplaatsen gevoelig. Agic vindt dat "een waanzinnig aantal" parkeerplaatsen geschrapt worden in het project en dat dit vooral de armere werkenden zonder eigen garage uit de volkswijken treft. Het gaat volgens haar bijna om een halvering in de zone Belgica tot 118 parkeerplaatsen en een daling in de zone Picard (aan Thurn & Taxis) van 182 naar 39 plaatsen.
Van den Brandt repliceerde daarop dat er met Nextensa, de beheerder van Thurn & Taxis, gesprekken aan de gang zijn voor het mogelijke openstellen van de ondergrondse parkings.
Prioriteit of niet
De meer fundamentele vraag is hoe hoog tramlijn 15 op de prioriteitenlijst moet staan van het Brussels Gewest, dat zoals bekend met enorme financiële problemen kampt.
De minister maakte de vergelijking met "het enorme succes" van tramlijn 9, die Simonis met de Heizel verbindt. Tram 15 moet volgens haar ook niet als een geïsoleerd project gezien worden, maar als onderdeel van een diagonale as die op termijn het noordwesten van Brussel via het centrum met het zuidoosten moet verbinden. De ontwikkeling van Thurn & Taxis maakt volgens haar de tramlijn alleen maar urgenter.
Prijskaartje
Agic wou vooral weten hoeveel tramlijn 15 gaat kosten. "We spreken hier van een project alles inbegrepen - infrastructuur en heraanleg van de openbare ruimte - van ongeveer 50 à 60 miljoen euro. Maar ik wil me niet vastpinnen op een exact bedrag, omdat dit na het bekomen van de vergunning nog kan evolueren", antwoordde Van den Brandt.
Eerst moet het project de stedenbouwkundige vergunning krijgen, waarna de Brusselse regering een lastenboek kan lanceren. "En dat kan alleen door een regering met volle bevoegdheid", stipte Van den Brandt aan. Pas in die fase kan de Brusselse regering de markt bevragen om exacte prijzen te krijgen.
Ook dit dossier blijft dus geblokkeerd, zolang er geen nieuwe Brusselse regering is. Van den Brandt wees erop "dat de politieke beslissing over de financiering van de werken moet genomen worden door een toekomstige regering met volle bevoegdheid".
Agic vindt het bedrag van 50 à 60 miljoen euro in elk geval veel te hoog "voor zes tramhaltes die het dagelijkse leven van meerdere families ondraaglijk zal maken. We hebben dat geld nodig voor andere noden in het gewest", zei het parlementslid. Agic vindt dat Van den Brandt "in een parallelle wereld" leeft.
Lees meer over: Jette , Sint-Jans-Molenbeek , Mobiliteit , tram 15
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.