Aftredend minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt staat open voor een gesprek over de verlenging van tramlijn 8 tot aan het Centraal Station. Dat heeft de minister gezegd in het Brussels parlement. Ze pleit ook voor een vertramming van buslijn 95.
© Twitter/Rudi Vervoort
| De tramverlenging over de Woluwelaan werd vrijdag feestelijk ingehuldigd.
Van den Brandt ‘staat open’ voor verlenging tram 8 tot aan Centraal Station
In het meerderheidsakkoord van de Stad Brussel hebben PS-Vooruit, MR+ en Les Engagés-CD&V de verlenging van tramlijn 8 opgenomen. Vandaag verbindt die het Poelaertplein met Roodebeek in Sint-Lambrechts-Woluwe, maar het nieuwe college van Brussel-Stad wil die lijn doortrekken tot aan het Centraal Station.
“Heeft de nieuwe meerderheid uw kabinet daarover al gecontacteerd?,” vroeg Brussels parlementslid Sofia Bennani (Les Engagés) aan mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) tijdens de commissie Mobiliteit. “De stad heeft nog geen contact opgenomen met mijn kabinet om dit voorstel te bespreken,” antwoordde de minister, “maar ik sta open voor een gesprek.”
Diagonale as
Volgens Van den Brandt zou een verlenging van tram 8 tot aan het Centraal Station kunnen passen in een nieuwe openbaarvervoersas die het gewest diagonaal doorkruist. Voor het noordwestelijke gedeelte van die as is de nieuwe tramlijn 15 op komst.
Die zal in de eerste plaats Belgica in Jette verbinden met het Noordstation via Thurn & Taxis. Daarvoor werd vorig jaar in mei een vergunning aangevraagd. In een latere fase zou tramlijn 15 worden doorgetrokken van het Noordstation tot aan Brussel-Centraal.
“In de zuidoostelijke richting heeft Brussel steeds meer nood aan een tramlijn,” ging de minister verder. Een legislatuur of twee geleden heeft de Brusselse regering de vertramming van lijn 71, de drukste buslijn van het hele MIVB-netwerk, bestudeerd, maar dat plan belandde in 2015 in de prullenmand door verzet van de gemeente Elsene. “Een gemiste kans,” aldus Van den Brandt.
Vertrammen of verlengen
Naast de mogelijke vertramming van bus 71 verwees de minister ook naar de vertramming van lijn 95, de tweede drukste buslijn van het gewest. Voor die buslijn, die het centrum van de stad verbindt met Watermaal-Bosvoorde, had de aftredende Brusselse regering een haalbaarheidsstudie besteld.
Van den Brandt: “De studie toont aan dat die vertramming haalbaar is, maar er is nog geen knoop doorgehakt. Dat zal voor een regering met volle bevoegdheid zijn.” Van buslijn 95 een tram maken of tramlijn 8 verlengen, in beide gevallen zal de MIVB nieuwe tramsporen moeten leggen aan het Centraal Station. Volgens de nieuwe meerderheid van de Stad Brussel moet het tracé via de Ravensteinstraat en vervolgens de Kardinaal Mercierstraat tot aan het Centraal Station lopen.
“In de studie van de vertramming van lijn 95 werd dat tracé ook weerhouden als meest logische tracé,” aldus minister Van den Brandt nog, die haar pleidooi voor een diagonale as met trams herhaalde. “Op termijnen moet de lijn naar het noordwesten (tram 15, red.) samen met de lijn naar het zuidoosten voor die grote diagonale as zorgen. Tramlijn 8 verlengen is mogelijk, evenals van bus 71 een tram maken.”