Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Belga

| Volgens TreinTramBus voldoen de flankerende maatregelen niet en zou de onderbenutte Eurocity Direct tussen Amsterdam en Brussel beter worden opengesteld voor binnenlandse reizigers.

TreinTramBus hekelt tijdelijk schrappen van snelle trein tussen Antwerpen en Brussel

© Belga
27/06/2025

Reizigersorganisatie TreinTramBus maakt zich zorgen over de treinverbinding tussen Antwerpen en Brussel deze zomer. Als gevolg van werken aan een spoorbrug in Mechelen schrapt de NMBS ieder uur een snelle trein tussen de twee steden.

Volgens TreinTramBus voldoen de flankerende maatregelen niet en zou de onderbenutte Eurocity Direct tussen Amsterdam en Brussel beter worden opengesteld voor binnenlandse reizigers.

TreinTramBus stelt dat de tijdelijke schrapping niet op zichzelf staat, maar bovenop het (structureel) sneuvelen van een trein Antwerpen-Brussel eind 2024 moet worden gezien - toen uitgerekend om plaats te maken voor de EuroCity Direct.

"Deze zomer zal het binnenlandse treinverkeer tussen de twee grootste steden van het land dus gehalveerd zijn tegenover het normale aanbod, van vier naar twee IC-treinen per uur", klinkt het.

Maar voor goed 20 procent gevuld

NMBS zet weliswaar een extra trein in tijdens de ochtendspits, maar dat is volgens TreinTramBus "slechts schijn" en levert nieuwe problemen op, want in de plaats wordt dan een S-trein geschrapt. Alles bij elkaar betekent de tijdelijke regeling dat reizigers van Essen, Kalmthout, Heide, Kapellen en Ekeren overdag hun rechtstreekse trein naar Brussel verliezen, en reizigers in Mortsel, Hove, Kontich, Duffel, Sint-Katelijne-Waver, Weerde en Eppegem tijdens de spits terugvallen op één trein per uur.

"Bovendien vertrekken die zogenaamde extra treinen twee minuten voor een andere trein en ze komen in Brussel tien minuten later aan: hoogst onaantrekkelijk", klinkt het nog.

Een beter alternatief zou volgens TreinTramBus zijn om de Eurocity Direct open te stellen voor binnenlandse reizigers. Die zou nu gemiddeld maar voor goed 20 procent gevuld zijn en dus nog 300 à 350 zitplaatsen beschikbaar hebben. "Een trein met zo'n lage bezetting is helemaal niet rendabel", stelt de reizigersorganisatie. "De NMBS kan het echt niet maken dat zo'n trein nagenoeg leeg rijdt, als ze tegelijkertijd een trein met zowat duizend zitplaatsen afschaft."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Eurocity Direct , TreinTramBus