Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

NMBS / Belga

| Reizigersorganisatie TreinTramBus vraagt om een persoonlijk gesprek met minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke (Les Engagés).

TreinTramBus wil persoonlijk gesprek met minister over verbinding Brussel-Antwerpen

© Belga
17/07/2025

Reizigersorganisatie TreinTramBus vraagt om een persoonlijk gesprek met minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke (Les Engagés) om de "achteruitgang van de dienstverlening door de NMBS" te bespreken. De organisatie heeft daarover donderdag een brief geschreven aan de minister. Uit de brief blijkt dat de problemen vooral tussen Antwerpen en Brussel groot zijn.

Volgens TreimTramBus rijdt sinds december nog maar drie vierde van de treinen tussen die twee steden, in de zomervakantie is dat zelfs nog maar de helft.

Meestal is dat vanwege werken aan de sporen, waardoor treinen moeten worden omgeleid of vervangen worden door bussen. Momenteel vertrekken er tijdens de ochtendspits tussen 7.00 uur en 8.00 uur twee rechtstreekse treinen van Antwerpen-Centraal naar Brussel-Centraal.

Zoals verwacht leidt dat tot overvolle wagons en perrons. TreinTramBus kreeg heel wat klachten binnen en probeerde in gesprek te gaan met de NMBS. "Maar die vond het allemaal prima en wilde niet bijsturen", zegt Peter Meukens, voorzitter van TreinTramBus. "Op 15 juli zijn we zelf poolshoogte gaan nemen tijdens de ochtendspits. Onder meer in Antwerpen-Berchem zag het perron zwart van het volk. Reizigers zitten als haringen in een ton. Zo willen ze niet vervoerd worden."

'Stel Eurocity Direct-treinen open'

Een van de oplossingen die daarbij al eerder geopperd werd, is het toelaten van binnenlandse reizigers op de internationale Eurocity Direct-treinen (ECD). Maar de NMBS "blijft halsstarrig weigeren om de ECD voor binnenlandse reizigers open te stellen", schrijft TreinTramBus.

De NMBS liet vorige maand al weten dat het openstellen van de ECD geen optie is, omdat het om een andere lijn met andere haltes gaat. "In de zomervakantie is het traditioneel ook drukker in internationale treinen, dus het aantal lege plaatsen is mogelijk beperkt", klonk het toen.