Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
Floya, de nieuwe app van de MIVB voor alle transportmiddelen in het Brussels gewest

| Floya, de app van de MIVB voor alle transportmiddelen in het Brussels gewest.

Vervoersapp Floya trappelt ter plaatse met 35.000 regelmatige gebruikers

© BRUZZ
09/09/2025

De mobiliteitsapp Floya is sinds de lancering twee jaar geleden 280.000 keer gedownload. De app, die de MIVB ontwikkelde in opdracht van het Brussels Gewest, telt zo’n 35.000 regelmatige gebruikers per maand.

In september 2023 kondigde de MIVB feestelijk haar nieuwe, gratis app aan, onder de naam Floya. Daarmee moeten gebruikers gemakkelijker hun weg door Brussel vinden, zonder een eigen wagen te gebruiken. Gebruikers kunnen er hun reis mee plannen, maar ook vervoersmiddelen reserveren en hun vervoersbewijzen betalen.

Op het platform krijgt de gebruiker de reismogelijkheden te zien die verschillende vervoersmiddelen op één route combineren. In totaal bundelt Floya vandaag elf aanbieders van gedeelde mobiliteit. Behalve de NMBS en de openbaarvervoersmaatschappijen MIVB, De Lijn en Tec maken ook stepoperatoren Bolt en Dott, deelfietsbedrijven als Voi en Villo, de deelauto’s van Cambio en Poppy, en de taxi’s van Taxis Verts deel uit van de app.

Schommelingen

Twee jaar na de lancering is de app al 280.000 keer gedownload. Het voorbije jaar ging het om zo’n 130.000 downloads. De app telt 35.000 regelmatige gebruikers, die Floya minstens één keer per maand raadplegen. Dat is evenveel als vorig jaar.

Die cijfers liggen in de lijn der verwachting, zo stelt de MIVB. De vervoersmaatschappij benadrukt dat er sterke schommelingen per maand zijn. Zo piekt het gebruik bij een staking. De routeplanner is de meest gebruikte functie van Floya.

De mobiliteitsapp werd al bekroond met verschillende prijzen onder meer voor haar merkdesign, maar er kwam ook kritiek vanwege de hoge kostprijs. Volgens Brussels mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) kostte de ontwikkeling 14 miljoen euro, gespreid over acht jaar. In het Brussels parlement trok de oppositie de noodzaak van de app in twijfel.

"Ik heb al een mobiliteitsapp: Google Maps,” reageerde David Weytsman (MR). Het verschil is dat gebruikers met Google Maps geen vervoersbewijzen kunnen aankopen of ritten kunnen reserveren.