Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
1803 Voetgangerszone 2022-11 (C) Bart Dewaele

Door de toename van het aantal ongevallen op de arbeidsweg wil Ethias "werkgevers sensibiliseren voor de risico's van woon-werkverkeer en werknemers aanmoedigen zich op een veilige manier te verplaatsen."

Voetgangers vaakst betrokken bij ongevallen tijdens woon-werkverkeer in Brussel

© Belga
24/04/2025

Uit cijfers van verzekeraar Ethias blijkt dat het aantal ongevallen van en naar het werk in stijgende lijn gaat. Dat zou te wijten zijn aan het toenemend gebruik van zachte vervoerswijzen. In Brussel zijn voornamelijk voetgangers betrokken bij ongevallen in het kader van woon-werkverkeer.

Terwijl in 2021 gemiddeld 21 procent of 5.346 van de arbeidsongevallen plaatsvonden tijdens het woon-werkverkeer, steeg dat aandeel in 2024 naar 23 procent of 7.500 gevallen. Ongevallen op de arbeidsweg gebeuren volgens Ethias het vaakst met wagens met een verbrandingsmotor en zachte vervoerswijzen.

En het aandeel van zachte mobiliteit lijkt te stijgen. Van alle ongevallen op de arbeidsweg in 2024 was ongeveer 43 procent er aan gelinkt. Die ongevallen vertegenwoordigen 26 procent van het totale absenteïsme op de werkvloer waarvoor Ethias tussenkomt.

Accidenten met letsels aan de bovenste ledematen leiden tot ongeveer 29 procent van het totale absenteïsme. Die kwetsuren komen het vaakst voor bij ongevallen met zachte mobiliteit en verplaatsingen te voet.

Zeventien procent van de arbeidsongevallen tijdens het woon-werkverkeer in 2024 vond plaats in Brussel. Daar blijken voetgangers het vaakst betrokken bij ongevallen. Dat geldt ook voor Wallonië. In Vlaanderen gaat het voornamelijk om fietsers. Het aantal ongevallen met de (elektrische) fiets lag er zes keer hoger dan in Wallonië.

Gezondheid

Door de toename van het aantal ongevallen op de arbeidsweg wil Ethias "werkgevers sensibiliseren voor de risico's van woon-werkverkeer en werknemers aanmoedigen zich op een veilige manier te verplaatsen". Dit doet het bedrijf onder meer door het aanbieden van opleidingen, sensibiliseringscampagnes, praktische hulpmiddelen en mobiliteitsdiagnoses.

"Nu het aantal ongevallen op de arbeidsweg zorgwekkend toeneemt, gaan we verder dan alleen vergoeden. We bieden onze klanten ondersteuning op maat om mobiliteitsrisico's in de beroepscontext te analyseren, beheren en beperken", reageert Steve Berger, hoofd van Preventie bij Ethias.

"Achter elk ongeval schuilt een persoon, een ontwrichte dagelijkse realiteit, soms een gezin dat zich opnieuw moet organiseren. Het ongeval kan nog lang na de schadevergoeding een impact hebben op de gezondheid, het gezinsleven en de professionele stabiliteit", besluit hij in een mededeling.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , ethias , woon-werkverkeer