BRUZZ krijgt een tevredenheidsscore van 8,1 op 10 in de tweede editie van haar waarderingsonderzoek. Zo doet BRUZZ het beter dan de 7,8 in de vorige editie uit 2021. Precies drie kwart van de deelnemers gaf het mediamerk een score van acht of meer.
©
BRUZZ
| De BRUZZ redactie op het Flageyplein.
BRUZZ krijgt grote onderscheiding in waarderingsstudie
Het onderzoek werd de afgelopen maanden uitgevoerd en geanalyseerd door onderzoeksbureau WHY5. Een tevredenheidsscore van acht of meer op tien is volgens het bureau opmerkelijk en eigenlijk ook een uitzonderlijk resultaat. "Ik ken weinig media die deze score evenaren", zegt Tom Meere van WHY5. "BRUZZ mag trots zijn op deze ‘vote of confidence’ van haar gebruikers.”
Er werden 1.990 enquêtes volledig ingevuld: 1.632 (82%) in het Nederlands, 182 (9%) in het Frans, 176 (9%) in het Engels. De respondenten gaven binnen meerdere thema’s 4.959 unieke antwoorden die verder werden geanalyseerd tot 10.102 verschillende argumenten.
Feedback
Precies drie kwart (75%) van de respondenten is uitermate positief en geeft BRUZZ een acht of meer op tien. Een kleine groep (5%) is kritisch en geeft een lage score, van vijf op tien of minder (9% in 2021). De groep ‘neutralen’, met een score van zes of zeven op tien, vertegenwoordigt 20% van de respondenten (24% in 2021).
Opvallend is de toename in waardering voor de sociale media van BRUZZ: van 7,5 in 2021 naar 8,3 in 2025. Ook andere platformen scoren goed, met ‘De Week van BRUZZ’ als uitschieter (8,4). De andere media zitten dicht bij elkaar, met scores tussen 7,6 en 8,2.
Voor de volledigheid: BRUZZ kreeg ook kritische of negatieve feedback: vijf procent van het aantal deelnemers geeft BRUZZ vijf op tien of minder. In 2021 was dat nog negen procent, met opmerkingen over objectiviteit, toegankelijkheid, herhalingen en technische mankementen.
Reacties politiek
Volgens Cieltje Van Achter (N-VA), Vlaams minister van Brussel en Media, toont de score aan dat BRUZZ “erin slaagt om het Vlaamse, Nederlandstalige verhaal in onze hoofdstad zichtbaar en relevant te maken”.
“Het is bemoedigend dat zoveel mensen zich in BRUZZ herkennen. Tegelijk klinkt er ook kritische feedback, waar we niet doof voor mogen zijn. In tijden van desinformatie en toenemende polarisatie is de vraag naar betrouwbaar, kwalitatief en onafhankelijk nieuws groter dan ooit. Met het nieuwe meerjarenplan in het vooruitzicht biedt dit moment ook de kans om hier nog een versnelling hoger te schakelen.”
Ook Elke Van den Brandt (Groen), collegevoorzitter van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) reageert positief: "De enquête toont interessante en indrukwekkende resultaten. BRUZZ heeft altijd de vinger aan de pols: een meerwaarde voor onze hoofdstad.”
Ambitie tonen
BRUZZ-hoofdredacteur Klaus Van Isacker spreekt van een kantelmoment. “Alle mediakanalen doen wat ze moeten doen: Brussel in al zijn gelaagdheid vatten, en bevattelijk vertalen naar een breed publiek. Maar BRUZZ moet nog straffere content maken, meer maatschappelijke impact genereren en het kompas worden voor andere media over de hoofdstad.”
Van Isacker ambieert tegen 2030 onder meer vier keer meer pageviews, een dagelijkse podcast, en een sterker digitaal tv-aanbod.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , Vlaams-Brusselse Media