Op termijn zal Molengeek evolueren van vzw naar een bedrijf dat winst moet maken. Dat heeft oprichter Ibrahim Ouassari donderdag bekendgemaakt. Zijn organisatie gaat al maanden door een storm van kritiek, maar daar heeft de reorganisatie naar eigen zeggen niets mee te maken. “Terwijl het Brussels Gewest verlamd is, willen wij net versnellen.”
Jarenlang kreeg Molengeek Brusselse overheidsmiddelen, enerzijds via subsidies en anderzijds via openbare aanbesteding.
Molengeek verandert geweer van schouder en richt zich voluit op privésector
Molengeek werd in 2016 opgericht door Ibrahim Ouassari. Hij wilde met de vzw inzetten op vaak laaggeschoolde jongeren uit de volkswijken van Molenbeek en andere gemeenten. Die kunnen al bijna tien jaar bij Molengeek terecht voor codeerlessen, maar ook andere digitale vaardigheden die hen naar de arbeidsmarkt kunnen leiden. Het project genoot de steun van grote bedrijven als Google en Samsung, naast allerlei vormen van overheidssteun.
“Op tien jaar tijd hebben 1.300 mensen een langdurige opleiding gevolgd en 6.300 mensen een verkorte versie. Voor 85 procent van die mensen was de uitstroom positief, want zij tekenden binnen het jaar dat op hun opleiding volgde een arbeidscontract”, zegt Ouassari vanuit Frame, een gloednieuw gebouw dat deel uitmaakt van het nieuwe MediaPark aan de Reyerslaan in Schaarbeek.
Daar zal Molengeek actief zijn op twee verdiepingen. De vzw wil er vooral een nieuwe invulling geven aan de organisatie. “We willen onze infrastructuur openstellen voor bedrijven die willen groeien. We stellen onze werkruimtes ter beschikking, maar het gaat niet alleen over vierkante meters. Het gaat ook over toegang tot onze opleidingen en onze leden, de koppen die we bij ons opleiden. Dat is interessant voor de rekrutering. Het is een hele gemeenschap waar bedrijven toegang tot kunnen krijgen.”
Ander doelpubliek
Concreet zal Molengeek drie formules aanbieden aan freelancers, ondernemers, startups en groeiende kmo’s, tegen prijzen van 89 euro per maand tot 499 euro per maand. Naargelang de gekozen formule krijgen klanten de klok rond toegang tot alle lokalen van Molengeek, ook op de tien internationale sites van de vzw. Die zijn onder meer gelegen in Marokko, Italië en Frankrijk.
“Wie een klant in Antwerpen of in Roubaix wil ontvangen, kan gerust zijn gang gaan”, aldus Ouassari. “We willen ook volop inzetten op media. Bedrijven die bepaalde noden hebben op vlak van communicatie of marketing zullen daarvoor bij ons terecht kunnen.” Op de nieuwe site zal Molengeek daartoe verschillende mediastudio’s inrichten.
Met de nieuwe weg die Molengeek wil inslaan lijkt de vzw van de oorspronkelijke missie af te willen stappen: het opleiden van jongeren uit minder gegoede milieus. “We richten ons minder tot dat doelpubliek, omdat de overheid dat publiek niet meer wil financieren.”
Gerechtelijk onderzoek
Jarenlang kreeg Molengeek Brusselse overheidsmiddelen, enerzijds via subsidies en anderzijds via openbare aanbesteding. In dat kader werkte de vzw bijvoorbeeld samen met Bruxelles Formation, het Franstalige opleidingsvehikel van het Gewest. Die instantie had verschillende klachten gekregen over de werking van Molengeek. Zo waren er onder meer twijfels over de kwaliteit van de opleiding.
Daarvoor had Defensie, dat via Molengeek cyberexperts hoopte te vinden, al een samenwerking stopgezet. En Actiris verlengt de samenwerking met de Molenbeekse vzw niet voor volgend jaar, waardoor er nog een inkomstenstroom droog komt te liggen. “Niets is gratis en zonder de steun vanuit de publieke sector wordt het moeilijk. We gaan onze gebruikers nu laten betalen voor onze diensten, dat is het grootste verschil.”
Volgens Ouassari heeft de reorganisatie niets te maken met de kritiek die er het voorbije jaar was op Molengeek, noch met het gerechtelijk onderzoek naar subsidiefraude.
Volgens Paris Match is de boekhouding van de vzw allesbehalve transparant. Het magazine heeft ook de geldstromen - zowel publiek als privé - naar de vzw proberen te achterhalen en kwam uit bij een bedrag van bijna 10 miljoen euro op tien jaar tijd. “De onderzoekers zijn welkom, want we staan recht in onze schoenen”, antwoordt Ouassari daar op. “De voorbije tien jaar hebben we in totaal 3,4 miljoen subsidies gekregen, maar het voorbije jaar was dat nul cent.”
Opleidingen sponsoren
Het oorspronkelijke doelpubliek van Molengeek wil Ouassari overigens wel blijven aanspreken, al zullen de opleidingen op een andere manier gefinancierd worden. Als de nieuwe abonnementsformule aanslaat – Molengeek moet ongeveer 1.500 nieuwe leden aantrekken om winst te kunnen maken – wil hij de winst laten terugvloeien naar de opleidingen voor jongeren.
Met SideGeek lanceert de organisatie dan weer een nieuw platform waarop jongeren een profiel kunnen aanmaken. De bedoeling is dat privébedrijven de opleidingen van die jongeren kunnen sponsoren via dat platform. “Op dat platform maken gebruikers een profiel aan waarop ze omschrijven wat hun achtergrond is, of ze bijvoorbeeld al een opleiding achter de rug hebben, en wat hun doel is, bijvoorbeeld om data-analist te worden.”
“Het platform staat ook open voor bedrijven die de opleidingen willen sponsoren, maar in plaats van blindelings een cheque te geven aan Molengeek kunnen ze nu bepaalde profielen naar wens sponsoren”, gaat Ouassari verder.
“Een bedrijf dat bijvoorbeeld vijftig euro wil geven aan de opleiding van Ibrahim, dat kan perfect. Het voordeel is dat het bedrijf in kwestie het traject van het gesponsorde profiel kan blijven opvolgen. Op die manier willen we honderd procent transparant zijn over de investeringen van bedrijven en de impact die ze daarmee hebben.”
Al die veranderingen betekenen dat Molengeek zal evolueren van een vzw naar een bedrijf. De naam wil Ouassari wel behouden en ook de vestiging in Molenbeek blijft bestaan. “We gaan nu effectief een publiek opzoeken dat al meer gevestigd is, dat op zoek is naar omzet. We blijven wel naar impact streven en willen het oorspronkelijke doelpubliek van Molengeek blijven aantrekken, alleen gaan we dat met privésponsoring of eigen winst financieren,” aldus Ouassari.
Op de overheidsinstellingen wil Oussari niet meer wachten. De koersverandering komt er naar eigen zeggen om te vermijden dat Molengeek er de stekker moet uittrekken “door beslissingen van buitenaf.” “We zitten al 543 dagen zonder Brusselse regering, waardoor de instellingen zonder duidelijke koers varen. Terwijl het Brussels Gewest verlamd is, willen wij net versnellen.”
Lees meer over: Brussel , Schaarbeek , Sint-Jans-Molenbeek , Samenleving , MolenGeek , mediapark , Ibrahim Ouassari
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.