Ongeloof bij Lunch Garden Sint-Agatha-Berchem: 'We begrijpen het helemaal niet'

TB
© BRUZZ
20/01/2025
Updated: 20/01/2025 17.54u

Maandag bleek dat de vier vestigingen van Lunch Garden in Brussel de deuren zullen sluiten nadat de restaurantketen zaterdag het faillissement had aangekondigd. In Lunch Garden Sint-Agatha-Berchem, dat als een van de weinige vestigingen in Brussel maandag (kort) opendeed, klinkt vooral ongeloof bij klanten en personeel. “Het begon net beter te draaien sinds de overname als franchisezaak drie maanden geleden.”

Wanneer we maandag medewerkers van de Lunch Garden-vestiging in Sint-Agatha-Berchem vragen naar hun reactie op de sluiting, blijkt het personeel nog niet officieel op de hoogte gesteld dat hun vestiging sluit. Het filiaal was dan ook geopend zoals normaal.

'Uw Lunch Garden blijft open', zo laat een briefje aan de deur weten. Maar binnen hangt sinds vrijdag, toen het nieuws bekendraakte dat de restaurantketen het faillissement ging aanvragen, een bedrukte sfeer.

De medewerker aan de kassa wil wel een paar woordjes zeggen. “Wij wachten nog op nieuws”, zo legt hij uit aan BRUZZ. De directie van Lunch Garden wil wachten om officieel te communiceren over de sluitingen tot de door de rechtbank aangestelde curatoren het doorstartplan en de overname hebben goedgekeurd, maar via de vakbonden sijpelde het nieuws binnen naar de media.

“Ik werk hier al zes jaar. Ontslag zou voor mij minder erg zijn omdat ik hier werk als jobstudent, maar toch wil ik niet van de ene op de andere dag iets anders moeten zoeken. Het klopt dat het hier kalmer werd na de coronapandemie. Maar drie maanden geleden is dit restaurant overgenomen door een franchisenemer. Sindsdien draaide het hier veel beter.”

Kassa gesloten

Het is rustig in het restaurant, alles lijkt zijn gewone gangetje te gaan. Klanten staan aan te schuiven voor een portie soep of ovenschotel. Plots gaat de kassier nerveus de keuken in. Het kassasysteem laat het afweten. Wie nog moet betalen wordt vriendelijk weggestuurd, de zaak gaat toch dicht.

Engin komt al bijna twintig jaar in de Lunch Garden in Sint-Agatha-Berchem. “Als het hier effectief sluit dan ga ik nog snel een koffie halen met mijn jeton”, reageert hij op het nieuws. “Ik vind het best jammer, ik kom hier graag. Misschien omdat het hier zelden echt druk is.”

'Misschien kunnen ze een doorstart maken met een nieuwe naam. Maar aan de rest moeten ze voor mij niet raken, het concept was goed zoals het was'

Engin

Klant Lunch Garden

“Het is natuurlijk een drama voor het personeel hier”, zo relativeert hij zijn eigen ongemak. “Ik heb zelf een faillissement meegemaakt. Dat is echt een rotsituatie. Je moet zo veel regelen, wat met de salarissen?”

“Ik hoop dat ze een goede overnemer vinden voor dit restaurant, dan kan ik blijven komen. Misschien kunnen ze een doorstart maken met een nieuwe naam. Maar aan de rest mogen ze voor mij niet raken, het concept was goed zoals het was. Ik begrijp echt niet waarom dit verdwijnt. Bij Ikea draait het wel... en die zijn goedkoper.”

'Niet doods'

Luc Vande Walle en Alain Therasse zitten aan de koffie vlak bij het raam. “We zijn verbaasd over het nieuws. Het was hier zeker niet doods”, zo vertellen ze. “We komen hier toch al een jaar of tien. Je vindt hier gerechten die misschien niet al te hip zijn, zoals balletjes in tomatensaus, vol-au-vent en witloof, maar daar komen wij net voor.”

“Wij zijn onlangs ook bij de vestiging in de Nieuwstraat geweest”, vertelt Luc. “Daar zat het goed vol. Ik begrijp helemaal niet dat die ook zou verdwijnen. Maar als klant weet je natuurlijk niet hoe het met de kassa zit. Misschien betaalden ze zich blauw aan huur daar.”

'De Lunch Garden heeft namelijk ook een sociale functie, het is een ontmoetingsplaats. Voor alleenstaande ouderen is het een ideale manier om de vereenzaming tegen te gaan'

Liliane Kreisz

Klant Lunch Garden

Liliane Kreisz mengt zich in het gesprek. Ze is net klaar met afruimen. “Ik kom hier al jaren met mijn moeder. Zo jammer dat deze zaak verdwijnt. Ik heb hier net zeetong gegeten. Dat is toch vrij chic. Je betaalt daar al snel vijftig euro voor bij een normaal restaurant.”

“Normaal gezien spreek ik mij zelden uit, maar dit wil ik toch kwijt. De Lunch Garden heeft namelijk ook een sociale functie, het is een ontmoetingsplaats. Voor alleenstaande ouderen is het een ideale manier om de vereenzaming tegen te gaan.”

“En voor jongeren is het gezonder dan de zoveelste fastfoodtent. Er mag toch niet alleen fastfood overblijven als betaalbare optie in Brussel? Waarom komt de regering niet tussen om deze plek te redden?”

35 jaar

Ook Liliane zit in met het lot van het personeel “Ik heb hier even staan praten met de medewerkers. Een van hen werkt hier al 35 jaar. Dat is toch even slikken.”

“Bovendien hebben ze hard gewerkt om het hier te verbeteren. Tien jaar geleden was de kwaliteit en properheid niet altijd even goed. Maar daar is aan gewerkt, het aanbod aan groenten is sterk verbeterd. Sinds deze vestiging overgenomen als franchise is het hier bovendien veel properder.”

Net daarom kan ze moeilijk geloven dat haar favoriete lunchkantine dicht gaat. “Ik kwam hier gewoonlijk op zaterdag. Dan is het hier zeker niet kalm. Ik had niet de indruk dat het hier slecht draaide.”

Na het gesprek komt een gehaaste uitbater aan. Hij roept zijn personeel bijeen, maar kan hen nog niets zeggen. “Ik geef geen commentaar. De hoofddirectie van Lunch Garden zal het personeel inlichten over welke vestigingen sluiten. Daar wachten we nu op.”

De sfeer wordt somberder, het voelt als een afscheidsmoment. Maar op officieel nieuws blijft het wachten. Tot die tijd blijven alle medewerkers van Lunch Garden – officieel – in het ongewisse over hun job.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni